• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 25, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 25, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    روش پیشنهادی جدید برای ارزیابی ظرفیت باربری پایه پل‌های بتنی آسیب‌دیده پس از زلزله‌های حوزه نزدیک

    (ندگان)پدیدآور
    دانشجو, فرهادانصاری, مختار
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هنگامی که پل‌ها دچار تغییر شکلهای غیر­الاستیک در زلزله­های نزدیک گسل می‌شوند عمدتاً به راستای قائم اولیه برنمی‌گردند و دچار تغییر‌شکلهای پس‌ماند قابل توجهی می‌شوند. این تغییر شکل پس‌ماند زیاد باعث می‌شود که پل‌ها با وجود عدم فرو‌ریزش، غیر قابل تعمیر باشند و امکان استفاده از آنها پس از زلزله مقدور نباشد. جابه جایی های ماندگار قابل توجه در پل های آسیب دیده در زلزله های نزدیک گسل باعث می شود بهره برداری ازآنها پس از زلزله تحت اثر بارهای ثقلی به دلیل ممانهای قابل توجه ناشی از اثرات  پی-دلتا به مخاطره بیفتد . بنابراین تخمین تقاضا و ظرفیت دینامیکی بر اساس جابه‌جایی پس‌ماند پل‌ها در زلزله‌های نزدیک‌‌گسل از موضوعات مهم ارزیابی سرویس‌پذیری پل‌ها پس از زلزله است. در این تحقیق بر‌خلاف آئین‌نامه‌ها و تحقیقات قبلی، در پیشنهاد یک مقدار مشخص برای جابه‌جایی ماندگار مجاز، روشی تحلیلی برای محاسبه ظرفیت باربری پایه پل­های آسیب­دیده براساس جابه جایی ماندگار با توجه به نسبت‌های مختلف ابعادی پایه و شدت زلزله­های وارده معرفی می­گردد. در این روش‌ تغییرات سختی و مقاومت پایه­های بتن مسلح، در سطوح مختلف زلزله، بر اساس میزان آسیب وارده در محاسبه ظرفیت دریفت ماندگار در نظر گرفته می‌شود.  
    کلید واژگان
    جابه جایی ماندگار
    زلزله نزدیک گسل
    اثرات پی-دلتا
    سرویس پذیری پل
    تغییرات سختی و مقاومت
    سطوح زلزله

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2026-03-01
    1404-12-10
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست ، دانشگاه تربیت مدرس
    استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی ، دانشگاه بزرگمهر قائنات

    شاپا
    2476-6763
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/25.1.59
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-73981-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126747

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب