| dc.contributor.author | جمالی, ابوالفضل | fa_IR |
| dc.contributor.author | ذوالفقاری, قاسم | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانی فرد, هادی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T21:52:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T21:52:07Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T21:52:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T21:52:07Z | |
| dc.date.issued | 2024-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-08-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جمالی, ابوالفضل, ذوالفقاری, قاسم, سلطانی فرد, هادی. (1403). ارزیابی مدل FHWA-TNM در پیشبینی آلودگی صوت ترافیکی، مطالعه موردی: بزرگراه هاشمی رفسنجانی (میثاق) مشهد. مهندسی عمران مدرس, 24(5), 101-113. doi: 10.22034.24.5.101 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-6763 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034.24.5.101 | |
| dc.identifier.uri | http://mcej.modares.ac.ir/article-16-73707-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126740 | |
| dc.description.abstract | محاسبه میزان انتشار آلودگی صوت از طریق مدلسازی این امکان را فراهم میسازد تا در طراحی بزرگراهها و کاربریهای اطراف آن تاثیرات آلودگی صوتی کاهش داده شود. این پژوهش که در بزرگراه هاشمی رفسنجانی (میثاق) مشهد انجام شده، با اندازهگیری میزان صوت، اطلاعات ترافیکی، اطلاعات هواشناسی و کاربریهای اطراف با استفاده از مدل مدیریت بزرگراههای فدرال آمریکا ((FHWA با نرم افزار TNM 2.5 نحوه انتشار آلودگی صوت را مدلسازی کرده و نتایج بهدست آمده را با اندازه گیریهای انجام شده از طریق آنالیز آماری مقایسه مینماید. نتایج برآورد شده از مدل FHWA بسیار نزدیک به مقادیر مشاهده شده (بیشترین مقدار db 85 و کمترین مقدار db 55) بود، لذا طبق نتایج این مدل برای پیشبینی آلودگی سروصدا در شهرهای ایران در حد منطقی از دقت قابل قبول برخوردار است و میانگین تفاضل مقادیر Leq محاسبه شده با مقادیر اندازهگیری 5/3± دسیبل میباشد. ضریب رگرسیون بین مقادیر اندازهگیری شده و مقادیر محاسبه شده توسط مدل 685/0 گزارش شد. کلیه مقادیر اندازهگیری در ایستگاهها بالاتر از حد استاندارد هوای آزاد برای مناطق مسکونی (55 db) بود. تاثیر نوع خودرو با آزمون پیرسون بررسی شد که بیشترین همبستگی بین موتورسیکلتها و آلودگی صوتی وجود داشت به طوی که با افزایش تعداد موتورسیکلت مقدار دو شاخص صوتی LAeq و LAFmn با ضرایب همبستگی 83% و 84% افزایش یافت. از طریق برنامهریزی مناسب از قبیل مکانیابی صحیح کاربریها، ایجاد فاصله با در نظر گرفتن کاربریهایی مانند فضای سبز خطی، مسیر پیاده رو و محل عبور دوچرخه، ایجاد موانع کاهنده امواج صوتی مانند خاکریز، و درخت میتوان آثار آلودگی صوت را کاهش داد.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Civil Engineering journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034.24.5.101 | |
| dc.subject | آلودگی صوت | fa_IR |
| dc.subject | FHWA-TNM 2.5 | fa_IR |
| dc.subject | مدلسازی | fa_IR |
| dc.subject | مشهد | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی مدل FHWA-TNM در پیشبینی آلودگی صوت ترافیکی، مطالعه موردی: بزرگراه هاشمی رفسنجانی (میثاق) مشهد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی اصیل (کامل) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ومهندسی محیط زیست، دانشکده علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم ومهندسی محیط زیست، دانشکده علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم ومهندسی محیط زیست، دانشکده علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 101 | |
| dc.citation.epage | 113 | |