طراحی مسیر حرکت در مانورهای تعویض خط بحرانی با در نظر گرفتن مرزهای پایداری خودرو
(ندگان)پدیدآور
سازگار, هادیکیماسی خلجی, علی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با پیشرفت سیستمهای کمک راننده تا حد زیادی اثر خطای انسانی در حوادث رانندگی کاهش یافته است. توسعه این سیستمها بویژه برای مانورهای بحرانی و حادثه ساز مانند تعویض خط بحرانی در بزرگراه بسیار مورد توجه میباشد. یکی از بخشهای مهم تعویض خط خودکار، طراحی مسیر حرکت میباشد. در این پژوهش با در نظر گرفتن معیارهای اجتناب از برخورد و قابل پیمایش بودن مسیر، یک الگوریتم طراحی مسیر حرکت پیشنهاد شده است. نوآوری اصلی پژوهش حاضر این است که محدودیتهای دینامیکی و مرزهای پایداری خودرو با معیارهای کمی بیان شده و در طراحی مسیر حرکت در نظر گرفته شدهاند. برای ارزیابی عملکرد الگوریتم طراحی مسیر حرکت از مدل کامل خودرو در نرمافزار CarSim-Simulinkاستفاده شده است. همچنین برای تعقیب مسیر حرکت، یک کنترل یکپارچه طولی-عرضی نیز طراحی و پیادهسازی شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که روش پیشنهادی در مقایسه با روشهای قبلی، در مانورهای تعویض خط بحرانی سرعت بالا، ارزیابی دقیقتری از قابل پیمایش بودن مسیر از منظر دینامیک خودرو ارائه میدهد. این موضوع بویژه برای مانورهای بحرانی که شتاب عرضی مسیر حرکت نسبت به شتاب طولی غالب است، بیشتر نمایان میشود.
کلید واژگان
طراحی مسیر حرکتتعویض خط بحرانی
محدودیتهای دینامیک خودرو
اجتناب از برخورد
مسیر قابل پیمایش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-03-011402-12-11
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایراندانشگاه خوارزمی
شاپا
1027-59402476-6909



