بررسی تاثیر بازخورانی گازهای اگزوز در احتراق و آلایندگی موتور با احتراق RCCI با سوخت دیزل- گاز طبیعی
(ندگان)پدیدآور
غفارزاده, سعیدنصیریطوسی, علیزرینکلاه, محمدتقی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
div style=text-align: justify;span style=font-size:12px;span style=font-family:IRANsharp;span style=color:black;احتراق اشتعال تراکمی کنترل واکنشی، بهعنوان /spanspan style=color:black;یک احتراق دما پایین یکی از روشهای رایج برای کاهش آلایندههای اکسیدهای نیتروژن و دوده است. در این تحقیق، تاثیر بازخورانی گازهای اگزوز بر احتراق و آلایندگی یک موتور دوسوخته دیزل و گاز طبیعی با سیستم احتراق اشتعال تراکمی کنترل واکنشی مورد بررسی قرار گرفت. موتور مورد تحقیق، یک موتور تکسیلندر با پاشش سوخت دیزل بهعنوان سوخت با واکنشپذیری بالا بهصورت مستقیم به داخل سیلندر و پاشش سوخت گاز طبیعی بهعنوان سوخت با واکنشپذیری پایین در راهگاه است. زمان شروع پاشش، شکل پاشش و طول پاشش در هر دو انژکتور توسط /spanspan dir=LTRspan style=color:black;ECU/span/spanspan style=color:black; توسعهیافته، تحت کنترل هستند. با توجه به اینکه موتور مورد آزمون در نسبت پیشاختلاط/span span style=color:black;۶۰% از پایداری خوبی برخوردار /spanspan style=color:black;است و/spanspan style=color:black; قابلیت کار با درصد بالای گازهای برگشتی از اگزوز را دارد، برای بررسی انتخاب شد./spanspan style=color:black; نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که با افزایش میزان بازخورانی گازهای اگزوز از صفر تا ۳۴%/spanspan style=color:black;، /spanspan style=color:black;مقدار /spanspan dir=LTRspan style=color:black;IMEP/span/spanspan style=color:black; و بازده حرارتی /spanspan style=color:black;حدود ۱۸% /spanspan style=color:black;کاهش مییابد. همچنین با افزایش میزان بازخورانی گازهای اگزوز، شروع، میانه و انتهای احتراق بهعلت کاهش میزان اکسیژن داخل محفظه احتراق عقب میافتد. با افزایش /spanspan dir=LTRspan style=color:black;EGR/span/spanspan style=color:black; دمای محفظه احتراق کاهش یافته، بنابراین تولید /spanspan dir=LTRspan style=color:black;CO/span/spanspan style=color:black; و /spanspan dir=LTRspan style=color:black;UHC/span/spanspan style=color:black; روند افزایشی به ترتیب ۸۶ و ۳۰۰% دارد و برعکس میزان /spanspan dir=LTRspan style=color:black;NOx/span/spanspan style=color:black;، ۳۵۰% کاهش مییابد./span/span/span/div
کلید واژگان
احتراق اشتعال تراکمی کنترل واکنشیبازخورانی گازهای اگزوز
بازده حرارتی
آلایندگی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2020-07-011399-04-11
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
گروه قوای محرکه خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانگروه قوای محرکه خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
گروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شریف، تهران، ایران
شاپا
1027-59402476-6909



