افزایش دقت محاسبه تجربی ضریب پسای یک ایرفویل با احتساب ترمهای سرعت اغتشاشی در ناحیه دنباله
(ندگان)پدیدآور
ملکی, غلامحسینطباطبائیان, سیاوشسلطانی, محمدرضاداوری, علیرضا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
div style=text-align: justify;span style=font-size:12px;span style=font-family:IRANsharp;در مطالعه حاضر، پروفیل سرعت لحظهای در پشت یک ایرفویل بهصورت تجربی در دو عدد رینولدز متفاوت اندازهگیری شده است. دادههای حاصل از این اندازهگیری برای مطالعه پروفیل دنباله و ضریب نیروی پسای ایرفویل در شرایط گوناگون استفاده میشود. در روشهای مرسوم و متداول برای محاسبه ضریب نیروی پسای ایرفویل از طریق اندازهگیری سرعت در پشت ایرفویل، از ترمهای سرعت اغتشاشی معادله مومنتوم صرفهنظر میشود. اگرچه، در زوایای حمله متوسط به بالا که جریان مغشوش میشود و جدایش هم اتفاق میافتد، ماهیت جریان سهبعدی میشود و نادیدهگرفتن ترمهای اغتشاشی سرعت (در سهبعد) در محاسبه ضریب پسای ایرفویل ممکن است منجر به کسب دادههای اشتباه شود. در مطالعه حاضر بهمنظور افزایش دقت محاسبه تجربی ضریب پسای ایرفویل برای محدوده زوایای حمله متوسط به بالا، ترمهای سرعت اغتشاشی در محاسبه ضریب پسای ایرفویل لحاظ میشود و این امر منجر به برقراری همخوانی مطلوب بین نتایج عددی و تجربی میشود، در حالی که برای محدوده زوایای حمله اندک، بهمنظور افزایش دقت محاسبه تجربی ضریب پسا و ایجاد یک تطابق مطلوب بین نتایج عددی و تجربی، میتوان از اثرات ترمهای سرعت اغتشاشی در محاسبه تجربی ضریب پسای ایرفویل صرفهنظر کرد./span/spanspan dir=LTR/span/div
کلید واژگان
توربین بادیناحیه دنباله
ضریب پسا
عدد رینولدز
ریک فشار
ترمهای سرعت اغتشاشی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2020-07-011399-04-11
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانگروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1027-59402476-6909



