نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصدیقی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorنامجو, زهراfa_IR
dc.contributor.authorپورموحد, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:32:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:32:36Z
dc.date.available1403-12-20T21:32:36Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:32:36Z
dc.date.issued2024-08-01en_US
dc.date.issued1403-05-11fa_IR
dc.identifier.citationصدیقی, زهرا, نامجو, زهرا, پورموحد, زهرا. (1403). تأثیر آموزش مراقبت معنوی بر خودکارآمدی مادران نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان: یک مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 32(3), 196-205. doi: 10.32592/ajnmc.32.3.196fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.3.196
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2720-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125097
dc.description.abstractسابقه و هدف: با تولد نوزاد نارس مادران با بحران مواجه می‌شوند و به کسب توانایی مراقبت از نوزاد و خودکارآمدی در این زمینه نیاز دارند. یکی از راه‌های افزایش خودکارآمدی مادران مراقبت معنوی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مراقبت معنوی بر خودکارآمدی نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی، 60 نفر از مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1401 به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل چهار جلسه‌ی آموزشی 45دقیقه‌ای بود. خودکارآمدی مادران قبل و سه هفته بعد از مداخله در هر دو گروه سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه‌ی خودکارآمدی سی پنل جمع‌آوری شد. مادران در گروه کنترل مراقبت‌های معمول بخش را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS 24  و آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و فیشر تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمرات خودکارآمدی مادران به‌ترتیب قبل از مداخله در گروه کنترل برابر با 21.81 ± 182.13 و در گروه آزمون برابر با 23.25 ± 174.10 بود و دو گروه تفاوت معنادار نداشتند (0.05>P). پس از مداخله میانگین نمرات خودکارآمدی مادران در گروه کنترل برابر با 19.76 ± 192.40 و در گروه آزمون برابر با 25.08 ± 202.13 بود که نسبت به قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد (0.05 > P). نتیجه‌گیری: آموزش مراقبت معنوی باعث افزایش خودکارآمدی مادران نوزادان نارس برای مراقبت مطلوب از نوزاد و احساس کفایت بیشتر در آن‌ها شده است. این مداخله کم‌هزینه و عملی است و برای کاهش میزان بستری مجدد نوزاد و کاهش عوارض و آسیب‌های نوزادی توصیه می‌شود.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.3.196
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectمراقبت معنویfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectنوزادان نارسfa_IR
dc.subjectمادرانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مراقبت معنوی بر خودکارآمدی مادران نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان: یک مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی تصادفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، پژوهشکده‌ی بیماری‌های غیرواگیر، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، پژوهشکده‌ی بیماری‌های غیرواگیر، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue3
dc.citation.spage196
dc.citation.epage205
nlai.contributor.orcid0009-0000-3192-8387


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد