• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 32, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 32, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مراقبت معنوی بر خودکارآمدی مادران نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان: یک مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی تصادفی

    (ندگان)پدیدآور
    صدیقی, زهرانامجو, زهراپورموحد, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: با تولد نوزاد نارس مادران با بحران مواجه می‌شوند و به کسب توانایی مراقبت از نوزاد و خودکارآمدی در این زمینه نیاز دارند. یکی از راه‌های افزایش خودکارآمدی مادران مراقبت معنوی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مراقبت معنوی بر خودکارآمدی نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی، 60 نفر از مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1401 به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل چهار جلسه‌ی آموزشی 45دقیقه‌ای بود. خودکارآمدی مادران قبل و سه هفته بعد از مداخله در هر دو گروه سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه‌ی خودکارآمدی سی پنل جمع‌آوری شد. مادران در گروه کنترل مراقبت‌های معمول بخش را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS 24  و آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و فیشر تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمرات خودکارآمدی مادران به‌ترتیب قبل از مداخله در گروه کنترل برابر با 21.81 ± 182.13 و در گروه آزمون برابر با 23.25 ± 174.10 بود و دو گروه تفاوت معنادار نداشتند (0.05>P). پس از مداخله میانگین نمرات خودکارآمدی مادران در گروه کنترل برابر با 19.76 ± 192.40 و در گروه آزمون برابر با 25.08 ± 202.13 بود که نسبت به قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد (0.05 > P). نتیجه‌گیری: آموزش مراقبت معنوی باعث افزایش خودکارآمدی مادران نوزادان نارس برای مراقبت مطلوب از نوزاد و احساس کفایت بیشتر در آن‌ها شده است. این مداخله کم‌هزینه و عملی است و برای کاهش میزان بستری مجدد نوزاد و کاهش عوارض و آسیب‌های نوزادی توصیه می‌شود.  
    کلید واژگان
    آموزش
    مراقبت معنوی
    خودکارآمدی
    نوزادان نارس
    مادران
    پرستاری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-08-01
    1403-05-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
    مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، پژوهشکده‌ی بیماری‌های غیرواگیر، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
    مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، پژوهشکده‌ی بیماری‌های غیرواگیر، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.3.196
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2720-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125097

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب