نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن‌پور, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorجوادنوری, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorمراغی, الهامfa_IR
dc.contributor.authorزرگر شیرازی, فریباfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:32:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:32:29Z
dc.date.available1403-12-20T21:32:29Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:32:29Z
dc.date.issued2024-11-01en_US
dc.date.issued1403-08-11fa_IR
dc.identifier.citationحسن‌پور, فاطمه, جوادنوری, مژگان, مراغی, الهام, زرگر شیرازی, فریبا. (1403). تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی توسط ماما بر اضطراب بارداری، یک کارآزمایی تصادفی‌شده کنترل‌دار. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 32(4), 288-298. doi: 10.32592/ajnmc.32.4.288fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.4.288
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2692-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125088
dc.description.abstractسابقه و هدف: اضطراب بارداری به دلیل نگرانی‌های فرد درباره بارداری، زایمان، سلامت نوزاد و فرزندپروری آینده ایجاد می‌شود و اثرات نامطلوب بر پیامدهای بارداری دارد. مطالعات در زمینه تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان زنان باردار اندک و نتایج گاهی متناقض است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی ازسوی مامای آموزش‌دیده بر اضطراب بارداری انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه یک کارآزمایی کنترل‌دار تصادفی است که از آبان تا اسفند 1399 در آبادان انجام شد. 86 زن باردار با اضطراب بارداری بر طبق معیارهای ورود از شش درمانگاه انتخاب و به صورت تصادفی با طرح بلوک‌های جایگشتی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت شش هفته، هر هفته یک جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های زندگی (خودآگاهی، حل مسئله، مقابله با استرس، مقابله با هیجانات، ارتباط بین فردی) قرار گرفتند. از آزمون‌های مربع کای، تی مستقل، و مدل آنالیز کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: پیش از مداخله، دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، مامایی و اضطراب بارداری اختلاف معناداری نداشتند. پس از مداخله آموزشی، میانگین نمره کل اضطراب بارداری (p<0.001) و حیطه‌های ترس از زایمان (p<0.001)، ترس از تغییر روابط زناشویی (p<0.0001)، ترس از تولد کودک معلول (p<0.01)، ترس از تغییرات خلق‌وخو (p<0.0001) و ترس‌های خودمحورانه مادر (p<0.001) در گروه مداخله به‌طور معناداری کمتر از گروه کنترل بوده است. نتیجه‌گیری: آموزش منتخبی از مهارت‌های زندگی با ماما و در یک دوره کوتاه‌تر از برنامه‌های مرسوم، در کاهش اضطراب بارداری موفقیت آمیز بوده است. ماماها می‌توانند این رویکرد را به عنوان یک روش موثر غیردارویی و کم‌هزینه در دوران بارداری ارائه دهند.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.32.4.288
dc.subjectمهارت‌های زندگیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectبارداریfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectماماfa_IR
dc.subjectماماییfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش مهارت‌های زندگی توسط ماما بر اضطراب بارداری، یک کارآزمایی تصادفی‌شده کنترل‌دارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات ارتقای سلامت باروری، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue4
dc.citation.spage288
dc.citation.epage298


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد