تاثیر آموزش مهارتهای زندگی توسط ماما بر اضطراب بارداری، یک کارآزمایی تصادفیشده کنترلدار
(ندگان)پدیدآور
حسنپور, فاطمهجوادنوری, مژگانمراغی, الهامزرگر شیرازی, فریبا
نوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: اضطراب بارداری به دلیل نگرانیهای فرد درباره بارداری، زایمان، سلامت نوزاد و فرزندپروری آینده ایجاد میشود و اثرات نامطلوب بر پیامدهای بارداری دارد. مطالعات در زمینه تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان زنان باردار اندک و نتایج گاهی متناقض است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای زندگی ازسوی مامای آموزشدیده بر اضطراب بارداری انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه یک کارآزمایی کنترلدار تصادفی است که از آبان تا اسفند 1399 در آبادان انجام شد. 86 زن باردار با اضطراب بارداری بر طبق معیارهای ورود از شش درمانگاه انتخاب و به صورت تصادفی با طرح بلوکهای جایگشتی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت شش هفته، هر هفته یک جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای زندگی (خودآگاهی، حل مسئله، مقابله با استرس، مقابله با هیجانات، ارتباط بین فردی) قرار گرفتند. از آزمونهای مربع کای، تی مستقل، و مدل آنالیز کوواریانس برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: پیش از مداخله، دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، مامایی و اضطراب بارداری اختلاف معناداری نداشتند. پس از مداخله آموزشی، میانگین نمره کل اضطراب بارداری (p
کلید واژگان
مهارتهای زندگیاضطراب
بارداری
آموزش
ماما
مامایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-11-011403-08-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانمرکز تحقیقات ارتقای سلامت باروری، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ، اهواز، ایران
گروه روانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران



