نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشیخ, محمودfa_IR
dc.contributor.authorنصیری رضی, رسولfa_IR
dc.contributor.authorچوری, علیfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T20:47:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T20:47:43Z
dc.date.available1403-12-20T20:47:43Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T20:47:43Z
dc.date.issued2024-12-21en_US
dc.date.issued1403-10-01fa_IR
dc.date.submitted2024-04-14en_US
dc.date.submitted1403-01-26fa_IR
dc.identifier.citationشیخ, محمود, نصیری رضی, رسول, چوری, علی. (1403). نقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریس. مدیریت منابع انسانی در ورزش, 12(1), 41-56. doi: 10.22044/shm.2024.14421.2638fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۳۸۳-۱۴۹۹
dc.identifier.issn۲۳۸۳-۱۵۰۲‬
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22044/shm.2024.14421.2638
dc.identifier.urihttps://shm.shahroodut.ac.ir/article_3245.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1121625
dc.description.abstractهدف: این پژوهش با هدف مطالعه نقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریس انجام شد. روش‌شناسی: این مطالعه کاربردی با بهره‌گیری از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریس زن و مرد شاغل در مدارس ابتدایی و متوسطه استان گلستان بود (227N=). تمامی اعضای جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و در نهایت 209 پرسش‌نامه تکمیل شده گردآوری شد. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های ناامنی شغلی (بلوتنبرگ و ریچتر، 2020)، خستگی عاطفی (هیلز، 2014) و رفتارهای انحرافی (توسلئا و همکاران، 2015) بود. روایی پرسش‌نامه‌ها توسط پنج متخصص مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی ضرایب آلفای کرونباخ 77/0، 82/0 و 79/0 به ترتیب برای متغیرهای ناامنی شغلی، خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی برآورد شد. داده‌های به دست آمده به شکل توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی) و استنباطی (معادلات ساختاری) تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، اثر ناامنی شغلی بر خستگی عاطفی معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریس مثبت و معنی‌دار است؛ همچنین نتایج مشخص نمود، ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریس اثر مثبت و معنی‌داری دارد. در نهایت، اثر مثبت و معنی‌دار ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریس با نقش میانجی خستگی عاطفی تأیید گردید. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که نادیده گرفتن امنیت شغلی در معلمان تربیت‌بدنی می‌تواند به مرور زمان موجب خستگی عاطفی این معلمان شده و احتمال درگیر شدن آن‌ها در رفتارهای انحرافی را افزایش دهد؛ لذا ایجاد یک محیط حمایتی برای معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریس و تدوین سیاست‌هایی در خصوص تبدیل وضعیت این معلمان در وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌گردد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی شاهرودfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت منابع انسانی در ورزشfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22044/shm.2024.14421.2638
dc.subjectبهره‌وریfa_IR
dc.subjectتنش شغلیfa_IR
dc.subjectرفتارهای غیراخلاقیfa_IR
dc.subjectسلامت روانیfa_IR
dc.subjectعملکرد شغلیfa_IR
dc.subjectارزیابی عملکرد و نظام پاداش‌دهی منابع انسانی در ورزشfa_IR
dc.titleنقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله مستقلfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه گنبد کاووسfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue1
dc.citation.spage41
dc.citation.epage56
nlai.contributor.orcid0000-0002-9377-3429


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد