اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی
(ندگان)پدیدآور
ظفری, زهریاحقر, قدسیصاحب الزمانی, محمد
نوع مدرک
Textنيمه آزمايشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران به تعداد 5928 نفر بودند که 60 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه مداخله آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله را به مدت 10 جلسه دریافت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1957) جمعآوری شده و با بهرهگیری از SPSS نسخه 26 آزمون آماری آنالیزکواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مرحله پیش آزمون میانگین اضطراب امتحان در بین دو گروه اختلاف معنیداری نداشت. مقایسه اضطراب امتحان گروه مداخله نشان داد که تفاوت معنیداری در میانگین این متغیر و ابعاد آن بعد از مداخله مشاهده شد (05/0= p). یعنی الگوی آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله تاثیر معنی داری بر اضطراب امتحان دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دارد.
نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر رویکرد حل مسأله از جمله عوامل مهمی است که در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان نقش دارد.
کلید واژگان
رویکرد حل مسألهاضطراب امتحان
دانشجویان پزشکی
مدیریت آموزشی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-10-011403-07-10
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستاد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
استاد، گروه مدیریت، دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1023-59222008-3386



