| dc.contributor.author | منوچهری, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | خرمیان, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوروزی, مهتاب | fa_IR |
| dc.contributor.author | قره باغی سرمد, رقیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | عرب پور خانمیرزایی, سرور | fa_IR |
| dc.contributor.author | فکوری اشکیکی, مینا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T20:37:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T20:37:33Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T20:37:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T20:37:33Z | |
| dc.date.issued | 2024-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-07-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | منوچهری, مهدی, خرمیان, فاطمه, نوروزی, مهتاب, قره باغی سرمد, رقیه, عرب پور خانمیرزایی, سرور, فکوری اشکیکی, مینا. (1403). مولفههای اثر بخش دوره مهارت های زندگی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علوم پزشکی, 34(3), 297-309. doi: 10.61186/iau.34.3.297 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.61186/iau.34.3.297 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2182-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120736 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: مهارتهای زندگی مجموعهای از تواناییهاست که توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور ارتقای کیفیت زندگی طراحی و به همه افراد جامعه فراگیری آن را توصیه میکند. هدف از پژوهش حاضر تعیین و بررسی مولفههای اثر بخش دوره مهارتهای زندگی است.
روش بررسی: پژوهش پیش رو، پژوهش کیفی و از نوع پدیدار شناسی است. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، تعداد 20 نفر از شرکت کنندگان دوره مهارتهای زندگی که معیارهای ورود به مطالعه شامل حداکثر غیبت 2 جلسه در دوره 10 جلسه ای، سن بالای 18 سال و رضایت شخصی جهت شرکت در پژوهش را دارا بودند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و انفرادی تا رسیدن به اشباع دادهها صورت گرفت. سپس مصاحبههای ضبط شده دست نویس شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تحلیل کیفی مصاحبهها منجر به استخراج پنج درون مایه «خودآگاهی شناختی و هیجانی»، «پویایی گروه»، «قابلیت محتوا در مفهومی و عملیاتی کردن سازه ها و فرآیندها»، «کسب بینش و تغییر ناهشیار» و«شکل گیری شفقت به خود» گردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، آموزش مهارتهای زندگی به روش مشارکت محور و فعال بر اساس پروتکل منسجم در بستری از صمیمت ، همدلی و فضای غیر قضاوتی گروه، منجر به افزایش خودآگاهی و ایجاد انگیزه و باور تغییر در افراد می گردد. این امر ضرورت تمرکز آموزش های روانشناختی را به شیوه مشارکت محور و فعال ، بیش از پیش مطرح میکند.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.61186/iau.34.3.297 | |
| dc.subject | واژگان کلیدی: مهارتهای زندگی | fa_IR |
| dc.subject | خودآگاهی | fa_IR |
| dc.subject | پویایی گروه | fa_IR |
| dc.subject | تحلیلی محتوی | fa_IR |
| dc.subject | مطالعه کیفی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | مولفههای اثر بخش دوره مهارت های زندگی: یک مطالعه کیفی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | كيفي | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دکترای روانشناسی سلامت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم وتحقیقات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 34 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 297 | |
| dc.citation.epage | 309 | |