نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمنوچهری, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorخرمیان, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorنوروزی, مهتابfa_IR
dc.contributor.authorقره باغی سرمد, رقیهfa_IR
dc.contributor.authorعرب پور خانمیرزایی, سرورfa_IR
dc.contributor.authorفکوری اشکیکی, میناfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T20:37:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T20:37:33Z
dc.date.available1403-12-20T20:37:33Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T20:37:33Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citationمنوچهری, مهدی, خرمیان, فاطمه, نوروزی, مهتاب, قره باغی سرمد, رقیه, عرب پور خانمیرزایی, سرور, فکوری اشکیکی, مینا. (1403). مولفه‌های اثر بخش دوره مهارت های زندگی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علوم پزشکی, 34(3), 297-309. doi: 10.61186/iau.34.3.297fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.61186/iau.34.3.297
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2182-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120736
dc.description.abstractسابقه و هدف: مهارت­های زندگی مجموعه­ای از توانایی­هاست که توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور ارتقای کیفیت زندگی طراحی و به همه افراد جامعه فراگیری آن را توصیه می­کند. هدف از پژوهش حاضر تعیین و بررسی مولفه­های اثر بخش دوره مهارت­های زندگی است. روش بررسی: پژوهش پیش رو، پژوهش کیفی و از نوع پدیدار شناسی است. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، تعداد 20 نفر از شرکت کنندگان دوره مهارت­های زندگی که معیارهای ورود به مطالعه شامل حداکثر غیبت 2 جلسه در دوره 10 جلسه ای، سن بالای 18 سال و رضایت شخصی جهت شرکت در پژوهش  را دارا بودند انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مصاحبه  نیمه ساختاریافته و انفرادی تا رسیدن به اشباع  داده­ها صورت گرفت. سپس مصاحبه­های ضبط شده دست نویس شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته­ها: تحلیل کیفی مصاحبه­ها منجر به استخراج پنج  درون مایه «خودآگاهی  شناختی و هیجانی»، «پویایی گروه»، «قابلیت محتوا در مفهومی و عملیاتی کردن سازه ها و فرآیندها»، «کسب بینش و تغییر ناهشیار» و«شکل گیری شفقت به خود» گردید. نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده،  آموزش مهارت­های زندگی به روش مشارکت محور و فعال بر اساس پروتکل منسجم  در بستری از صمیمت ، همدلی و فضای  غیر قضاوتی گروه، منجر به  افزایش خودآگاهی  و  ایجاد انگیزه و باور  تغییر  در افراد می گردد. این امر ضرورت تمرکز آموزش های روانشناختی را به شیوه مشارکت محور و فعال ، بیش از پیش مطرح می­کند.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.61186/iau.34.3.297
dc.subjectواژگان کلیدی: مهارتهای زندگیfa_IR
dc.subjectخودآگاهیfa_IR
dc.subjectپویایی گروهfa_IR
dc.subjectتحلیلی محتویfa_IR
dc.subjectمطالعه کیفیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleمولفه‌های اثر بخش دوره مهارت های زندگی: یک مطالعه کیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكيفيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دکترای روانشناسی سلامت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم وتحقیقات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue3
dc.citation.spage297
dc.citation.epage309


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد