• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 34, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 34, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مولفه‌های اثر بخش دوره مهارت های زندگی: یک مطالعه کیفی

    (ندگان)پدیدآور
    منوچهری, مهدیخرمیان, فاطمهنوروزی, مهتابقره باغی سرمد, رقیهعرب پور خانمیرزایی, سرورفکوری اشکیکی, مینا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    كيفي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: مهارت­های زندگی مجموعه­ای از توانایی­هاست که توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور ارتقای کیفیت زندگی طراحی و به همه افراد جامعه فراگیری آن را توصیه می­کند. هدف از پژوهش حاضر تعیین و بررسی مولفه­های اثر بخش دوره مهارت­های زندگی است. روش بررسی: پژوهش پیش رو، پژوهش کیفی و از نوع پدیدار شناسی است. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، تعداد 20 نفر از شرکت کنندگان دوره مهارت­های زندگی که معیارهای ورود به مطالعه شامل حداکثر غیبت 2 جلسه در دوره 10 جلسه ای، سن بالای 18 سال و رضایت شخصی جهت شرکت در پژوهش  را دارا بودند انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مصاحبه  نیمه ساختاریافته و انفرادی تا رسیدن به اشباع  داده­ها صورت گرفت. سپس مصاحبه­های ضبط شده دست نویس شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته­ها: تحلیل کیفی مصاحبه­ها منجر به استخراج پنج  درون مایه «خودآگاهی  شناختی و هیجانی»، «پویایی گروه»، «قابلیت محتوا در مفهومی و عملیاتی کردن سازه ها و فرآیندها»، «کسب بینش و تغییر ناهشیار» و«شکل گیری شفقت به خود» گردید. نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده،  آموزش مهارت­های زندگی به روش مشارکت محور و فعال بر اساس پروتکل منسجم  در بستری از صمیمت ، همدلی و فضای  غیر قضاوتی گروه، منجر به  افزایش خودآگاهی  و  ایجاد انگیزه و باور  تغییر  در افراد می گردد. این امر ضرورت تمرکز آموزش های روانشناختی را به شیوه مشارکت محور و فعال ، بیش از پیش مطرح می­کند.  
    کلید واژگان
    واژگان کلیدی: مهارتهای زندگی
    خودآگاهی
    پویایی گروه
    تحلیلی محتوی
    مطالعه کیفی
    روانشناسی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-10-01
    1403-07-10
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دکترای روانشناسی سلامت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشگاه علوم وتحقیقات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
    دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    https://dx.doi.org/10.61186/iau.34.3.297
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-2182-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120736

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب