• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 31, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 31, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه کودکان: یک مطالعه نیمه تجربی

    (ندگان)پدیدآور
    فاتحی نیا, مهنازفتاح مقدم, لادناشک تراب, طاهره
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    نيمه تجربي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    strongspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;سابقه و هدف/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:Nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;شادکامی با دقت و رضایت شغلی پرستاران مرتبط است و بر کیفیت خدمات تاثیر می‌گذارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه کودکان انجام شد/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;. /span/span/span/ememspan dir=LTR style=font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;/span/span/embr strongspan style=letter-spacing:-.3pt;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;روش بررسی/span/span/span/strongemspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بر روی 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های کودکان مفید و امام حسین (ع) انجام شد. گروه مداخله آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد را به مدت 8 جلسه دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سیاهه شادکامی آکسفورد (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;OHI/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;) جمع‌آوری شده و با بهره‌گیری از /span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;SPSS/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt; نسخه 20 تحلیل شد/span/span/span/emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/spannbsp; emspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;/span/span/embr strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;یافتهnbsp;/span/span/span/strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;strongها/strong:/span/span/span emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;در/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt; مرحله پیش آزمون/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt; میانگین شادکامی در بین دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت (05/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;). مقایسه شادکامی گروه مداخله نشان داد که تفاوت معنی‌داری در میانگین این متغیر و ابعاد آن بعد از مداخله مشاهده شد (05/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;) در حالیکه چنین تغییر معنی‌داری در گروه کنترل در مورد شادکامی و ابعاد آن بجز بعد خلق مثبت وجود نداشت (05/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;). به ترتیب 409/0، 397/0، 294/0 و 346/0 تغییرات واریانس شادکامی و ابعاد رضایت از زندگی، حرمت خود و انرژی مثبت توسط متغیر مستقل تبیین می‌شود/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/span/embr strongspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;نتیجه‌/span/spanspan style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;گیری/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد شادکامی پرستاران را بهبود بخشیده است. این مداخله یک رویکرد قابل اجرا، بدون عارضه و دارای اثربخشی تایید شده است و لذا می‌تواند به عنوان یک برنامه توسعه حرفه‌ای توسط مراجع ذیصلاح به بیمارستان‌ها معرفی شود/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:B Nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/span/emspan style=font-weight:normal;span style=font-family:B Koodak;span style=font-size:12.0pt;/span/span/span
    کلید واژگان
    آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد
    شادکامی
    بخش‌های مراقبت ویژه کودکان
    پرستاران
    روانپرستاري

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2021-09-01
    1400-06-10
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استاد، گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    https://dx.doi.org/10.52547/iau.31.3.346
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1637-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120711

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب