| dc.contributor.author | جلیلی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجاتی, وحید | fa_IR |
| dc.contributor.author | احدی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | کتان فروش, سید علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T20:36:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T20:36:57Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T20:36:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T20:36:57Z | |
| dc.date.issued | 2019-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جلیلی, فاطمه, نجاتی, وحید, احدی, حسن, کتان فروش, سید علی. (1398). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای مبتنی بر حرکت در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. فصلنامه علوم پزشکی, 29(2), 171-180. doi: 10.29252/iau.29.2.171 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/iau.29.2.171 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1584-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120688 | |
| dc.description.abstract | strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;سابقه و هدف/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصب تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می/span/span/span/em emspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;شود که پیامدهای منفی بسیاری برای کودکان مبتلا به این اختلال را در بر دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر توانبخشی شناختی رایانه/span/span/span/em emspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ای مبتنی بر حرکت بر بهبود توانایی شناختی حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. /span/span/span/embr
strongspan style=letter-spacing:-.3pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;روش بررسی/span/span/span/strongemspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;روش پژوهش نیمهshy;آزمایشی با طرح پیشshy;آزمون- پسshy;آزمون با گروه کنترل بود که بر روی 28 کودک 8 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; شهر کرج /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;با استفاده از نمونه گیری /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;هدفمند/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;انجام شد. 14 نفر از آنshy;ها در گروه درمان و 14 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. برای ارزیابی حافظه کاری از تکلیف چند محرک پیشین استفاده شد. دادهshy;ها با آزمون آماری تحلیل واریانس اندازهshy;گیری مکرر آمیخته و به کمک نرم افزار /span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;spss.20 /span/span/emnbsp;emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;تحلیل شدند/span/span/span/emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/spannbsp;br
strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;یافته/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:14.0pt;shy;/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ها:/span/span/span/strong emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;نتایج به دست آمده از پژوهش نشان دادند که در حافظه کاری گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد (01/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)./span/span/span/embr
strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;نتیجه/span/spanspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/spanspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;گیری/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; em: نتایج این پژوهش نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه/em/span/span/spanemspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:cambria,serif;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ای مبتنی بر حرکت می/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:cambria,serif;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;تواند باعث بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شود./span/span/span/embr
emspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;strongواژگان کلیدی/strong:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;اختلال نقص توجه و بیش فعالی، توانبخشی شناختی رایانه/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:cambria,serif;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ای (مبتنی بر حرکت)، حافظه کاری/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/span/em | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/iau.29.2.171 | |
| dc.subject | اختلال نقص توجه و بیش فعالی | fa_IR |
| dc.subject | توانبخشی شناختی رایانهای (مبتنی بر حرکت) | fa_IR |
| dc.subject | حافظه کاری | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای مبتنی بر حرکت در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | نيمه آزمايشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه رواننشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم کامپوتر، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 171 | |
| dc.citation.epage | 180 | |