• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 29, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 29, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای مبتنی بر حرکت در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    جلیلی, فاطمهنجاتی, وحیداحدی, حسنکتان فروش, سید علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    نيمه آزمايشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;سابقه و هدف/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصب تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می/span/span/span/em emspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;شود که پیامدهای منفی بسیاری برای کودکان مبتلا به این اختلال را در بر دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر توانبخشی شناختی رایانه/span/span/span/em emspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ای مبتنی بر حرکت بر بهبود توانایی شناختی حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. /span/span/span/embr strongspan style=letter-spacing:-.3pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;روش بررسی/span/span/span/strongemspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;روش پژوهش نیمهshy;آزمایشی با طرح پیشshy;آزمون- پسshy;آزمون با گروه کنترل بود که بر روی 28 کودک 8 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; شهر کرج /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;با استفاده از نمونه گیری /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;هدفمند/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;انجام شد. 14 نفر از آنshy;ها در گروه درمان و 14 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. برای ارزیابی حافظه کاری از تکلیف چند محرک پیشین استفاده شد. دادهshy;ها با آزمون آماری تحلیل واریانس اندازهshy;گیری مکرر آمیخته و به کمک نرم افزار /span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;spss.20 /span/span/emnbsp;emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;تحلیل شدند/span/span/span/emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/spannbsp;br strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;یافته/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:14.0pt;shy;/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ها:/span/span/span/strong emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;نتایج به دست آمده از پژوهش نشان دادند که در حافظه کاری گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد (01/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;p/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)./span/span/span/embr strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;نتیجه/span/spanspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/spanspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;گیری/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; em: نتایج این پژوهش نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه/em/span/span/spanemspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:cambria,serif;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ای مبتنی بر حرکت می/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:cambria,serif;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;تواند باعث بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شود./span/span/span/embr emspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;strongواژگان کلیدی/strong:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;اختلال نقص توجه و بیش فعالی، توانبخشی شناختی رایانه/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:cambria,serif;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ای (مبتنی بر حرکت)، حافظه کاری/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/span/em
    کلید واژگان
    اختلال نقص توجه و بیش فعالی
    توانبخشی شناختی رایانه­ای (مبتنی بر حرکت)
    حافظه کاری
    روانشناسی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-06-01
    1398-03-11
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
    گروه رواننشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
    گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    گروه علوم کامپوتر، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/iau.29.2.171
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1584-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120688

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب