نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorروستا, پروینfa_IR
dc.contributor.authorبحرینیان, عبدالمجیدfa_IR
dc.contributor.authorآهی, قاسمfa_IR
dc.contributor.authorغنی فر, محمدحسنfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T20:31:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T20:31:52Z
dc.date.available1403-12-20T20:31:52Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T20:31:52Z
dc.date.issued2024-08-01en_US
dc.date.issued1403-05-11fa_IR
dc.identifier.citationروستا, پروین, بحرینیان, عبدالمجید, آهی, قاسم, غنی فر, محمدحسن. (1403). تأثیر درمان با روش ذهنی سازی بر روابط ابژه و ابرازگری هیجان در روابط متعارض مادر - فرزندی. مجله پرستاری و مامایی, 22(5), 341-351. doi: 10.61186/unmf.22.5.341fa_IR
dc.identifier.issn2717-0306
dc.identifier.issn2008-742X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.5.341
dc.identifier.urihttp://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5115-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120247
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: با ورود فرزندان به سنین نوجوانی، رابطه والدین با آن‌ها دچار تغییراتی می‌شود و با خود تعارضاتی به همراه دارد. یکی از ابعاد قابل‌توجه این تعارضات، تعارض میان مادر و فرزند است که برای کاهش این تعارضات از مداخلاتی مانند درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی استفاده می‌شود. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر درمان با روش ذهنی سازی بر روابط ابژه و ابرازگری هیجان در روابط متعارض مادر- فرزندی بود. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی مادران و نوجوانان آن‌ها تشکیل دادند که به دلیل روابط متعارض با فرزندانشان به کلینیک‌های مشاوره و روانشناسی در شهر شیراز در سال ۱۴۰۱ مراجعه نموده بودند. نمونه پژوهش، 40 نفر از این مادران بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند و با صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه ۲۰ نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه تعارض والد-فرزند (PCS)، پرسشنامه روابط ابژه (BORRTI) و پرسشنامه ابراز گری هیجانی (EEQ) بودند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-23 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری در سطح معنی‌داری 01/0 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمره متغیر روابط ابژه در گروه مداخله از 71/33 در مرحله پیش‌آزمون به 52/21 در مرحله پس‌آزمون کاهش یافت (01/0 P<). هم‌چنین میانگین نمره متغیر ابرازگری هیجان در گروه مداخله از 73/39 در مرحله پیش‌آزمون به 13/57 در مرحله پس‌آزمون افزایش یافت (01/0 P<). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از تأثیر درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر بهبود روابط ابژه و ابراز گری هیجان در تعارضات مادر- فرزندی بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود مشاوران و درمانگران برای کاهش تعارضات مادر- فرزندی از درمان ذهنی سازی استفاده نمایند. همچنین آموزش‌های بهبود روابط و ابراز هیجانات می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش تعارضات والدین و فرزندان داشته باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پرستاری و ماماییfa_IR
dc.relation.ispartofNursing and Midwifery Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.5.341
dc.subjectروابط متعارضfa_IR
dc.subjectابرازگری هیجانfa_IR
dc.subjectذهنی سازیfa_IR
dc.subjectمادر-فرزندیfa_IR
dc.subjectروابط ابژهfa_IR
dc.subjectماماییfa_IR
dc.titleتأثیر درمان با روش ذهنی سازی بر روابط ابژه و ابرازگری هیجان در روابط متعارض مادر - فرزندیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue5
dc.citation.spage341
dc.citation.epage351


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد