تأثیر درمان با روش ذهنی سازی بر روابط ابژه و ابرازگری هیجان در روابط متعارض مادر - فرزندی
(ندگان)پدیدآور
روستا, پروینبحرینیان, عبدالمجیدآهی, قاسمغنی فر, محمدحسن
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: با ورود فرزندان به سنین نوجوانی، رابطه والدین با آنها دچار تغییراتی میشود و با خود تعارضاتی به همراه دارد. یکی از ابعاد قابلتوجه این تعارضات، تعارض میان مادر و فرزند است که برای کاهش این تعارضات از مداخلاتی مانند درمان مبتنی بر ذهنیسازی استفاده میشود. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر درمان با روش ذهنی سازی بر روابط ابژه و ابرازگری هیجان در روابط متعارض مادر- فرزندی بود.
مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی مادران و نوجوانان آنها تشکیل دادند که به دلیل روابط متعارض با فرزندانشان به کلینیکهای مشاوره و روانشناسی در شهر شیراز در سال ۱۴۰۱ مراجعه نموده بودند. نمونه پژوهش، 40 نفر از این مادران بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند و با صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه ۲۰ نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه تعارض والد-فرزند (PCS)، پرسشنامه روابط ابژه (BORRTI) و پرسشنامه ابراز گری هیجانی (EEQ) بودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-23 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری در سطح معنیداری 01/0 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمره متغیر روابط ابژه در گروه مداخله از 71/33 در مرحله پیشآزمون به 52/21 در مرحله پسآزمون کاهش یافت (01/0 P
کلید واژگان
روابط متعارضابرازگری هیجان
ذهنی سازی
مادر-فرزندی
روابط ابژه
مامایی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2024-08-011403-05-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایراناستاد گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران (نویسنده مسئول)
استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
شاپا
2717-03062008-742X



