نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی خواه, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, یاسرfa_IR
dc.contributor.authorجاسمی, مدینهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T20:31:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T20:31:42Z
dc.date.available1403-12-20T20:31:42Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T20:31:42Z
dc.date.issued2025-02-01en_US
dc.date.issued1403-11-13fa_IR
dc.identifier.citationعلی خواه, فاطمه, مرادی, یاسر, جاسمی, مدینه. (1403). بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری و مامایی, 22(11), 908-918.fa_IR
dc.identifier.issn2717-0306
dc.identifier.issn2008-742X
dc.identifier.urihttp://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5306-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120234
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: پرستاران در محیطی مملو از تعارضات کار می‌کنند که می‌تواند منجر به کاهش کیفیت مراقبت ارائه‌شده، نارضایتی و ترک حرفه می‌شود. وجود تعارض شغلی شادکامی پرستاران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین برای حل هرچه بهتر تعارضات شغلی و بهبود شادکامی نیازمند انجام مداخلاتی هستند. یکی از موثرترین روش‌های بهبود میزان هوش هیجانی افراد، مداخلات آموزشی است؛ بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی (ره) ارومیه در سال 1403 انجام گردید. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهه با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود که در آن، مشارکت‌کنندگان به دو گروه کنترل (40 نفر) و مداخله (40 نفر) تقسیم شدند. ابتدا پیش‌آزمون از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه مدیریت تعارض دوبرین انجام شد. سپس آموزش 15 مهارت هوش هیجانی برای گروه مداخله به روش فعال و غیرفعال انجام شد، درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. درنهایت یک ماه پس از مداخله، پس‌آزمون با استفاده از ابزارهای مذکور در دو گروه انجام شد. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 20 استفاده شد.. یافته‌ها: میانگین نمره شادکامی قبل از مداخله در بین دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری نداشت (70/0= P)، ولی بعد از مداخله، تغییرات آماری بین دو گروه معنی‌دار بود (001/0>P). همچنین، میانگین نمره تعارض شغلی قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (06/0= P) ولی پس از مداخله، این تفاوت معنی‌دار شد (001/0>P). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران تأثیر مثبتی داشت و موجب بهبود شادکامی و کاهش تعارض شغلی پرستاران گردید. بنابراین پیشنهاد می‌شود که آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) به‌عنوان یک مداخله مؤثر برای بهبود شادکامی و تعارض شغلی در پرستاران مدنظر قرار گیرد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پرستاری و ماماییfa_IR
dc.relation.ispartofNursing and Midwifery Journalen_US
dc.subjectهوش هیجانیfa_IR
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectتعارض شغلیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectآموزش فعالfa_IR
dc.subjectآموزش غیرفعالfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار پرستاری، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار پرستاری، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue11
dc.citation.spage908
dc.citation.epage918
nlai.contributor.orcid0009-0009-6638-7635


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد