نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشیری, آینازfa_IR
dc.contributor.authorعسگری, پرویزfa_IR
dc.contributor.authorجوهری فرد, رضاfa_IR
dc.contributor.authorحافظی, فریباfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T20:31:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T20:31:36Z
dc.date.available1403-12-20T20:31:36Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T20:31:36Z
dc.date.issued2024-12-01en_US
dc.date.issued1403-09-11fa_IR
dc.identifier.citationشیری, آیناز, عسگری, پرویز, جوهری فرد, رضا, حافظی, فریبا. (1403). تأثیر مداخله اسب درمانی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم شهر ارومیه. مجله پرستاری و مامایی, 22(9), 799-810. doi: 10.61186/unmf.22.9.799fa_IR
dc.identifier.issn2717-0306
dc.identifier.issn2008-742X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.9.799
dc.identifier.urihttp://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5278-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120225
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: اختلال در مهارت‌های اجتماعی، شناخته‌شده‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی اختلال اوتیسم و پایدارترین ویژگی این اختلال از دوران کودکی تا بزرگ‌سالی است. یکی از مداخلاتی که می‌تواند در تقویت مهارت‌های اجتماعی این بیماران مؤثر باشد، اسب درمانی است. اسب درمانی به استفاده از حرکات اسب به‌عنوان یک استراتژی درمانی برای بهبود اختلالات، محدودیت‌های عملکردی و ناتوانی‌ها در بیماران با مشکلات عصبی-عضلانی-اسکلتی اشاره دارد. بنابراین، پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر مداخله اسب درمانی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم در شهر ارومیه انجام شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری است. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 کودک مبتلا به اوتیسم در محدوده سنی 8 تا 12 سال از مراکز روان‌شناختی و توان‌بخشی شهر ارومیه با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله (اسب درمانی) و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای اندازه‌گیری پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی و فهرست ارزشیابی درخودماندگی ریملاند و ادلسون بود. گروه مداخله تحت فن‌های اسب درمانی به مدت 15 جلسه 60 دقیقه‌ای به‌صورت هفتگی قرار گرفتند، درحالی‌که گروه کنترل در این مدت مداخله‌ای دریافت نکردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار SPSS نسخه 18 در سطح معناداری 05/0 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تأثیر اسب درمانی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم در گروه مداخله در مراحل پس‌آزمون و پیگیری ازنظر آماری معنادار بود؛ به‌طوری‌که میانگین دو مؤلفه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری نسبت به مرحله پیش‌آزمون افزایش یافت (05/0>P). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی از اثربخشی مداخله اسب درمانی بر بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم است. بنابراین، این روش می‌تواند به‌عنوان یک راهکار مؤثر برای بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اوتیسم مورداستفاده قرار گیرد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پرستاری و ماماییfa_IR
dc.relation.ispartofNursing and Midwifery Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.9.799
dc.subjectاختلالات طیف اوتیسمfa_IR
dc.subjectمهارت‌های ارتباطیfa_IR
dc.subjectاسب درمانیfa_IR
dc.subjectمهارت‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectروانپزشکی- روان شناسیfa_IR
dc.titleتأثیر مداخله اسب درمانی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم شهر ارومیهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue9
dc.citation.spage799
dc.citation.epage810


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد