نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشیری, آینازfa_IR
dc.contributor.authorعسگری, پرویزfa_IR
dc.contributor.authorجوهری فرد, رضاfa_IR
dc.contributor.authorحافظی, فریباfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T20:31:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T20:31:24Z
dc.date.available1403-12-20T20:31:24Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T20:31:24Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citationشیری, آیناز, عسگری, پرویز, جوهری فرد, رضا, حافظی, فریبا. (1403). تأثیر درمان توان‌بخشی روانی دوسا بر رفتارهای چالشی کودکان مبتلا به اوتیسم شهر ارومیه. مجله پرستاری و مامایی, 22(7), 607-619. doi: 10.61186/unmf.22.7.607fa_IR
dc.identifier.issn2717-0306
dc.identifier.issn2008-742X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.7.607
dc.identifier.urihttp://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5229-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120209
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: نقص‌ها و کمبودها در زمینه مهارت‌های اجتماعی و تعاملات روزمره کودکان مبتلا به اوتیسم، بروز رفتارهای چالش برانگیز در آن‌ها را توجیه می‌کند. این کودکان نیازمند مداخلاتی هستند تا این نواقص در آن‌ها اصلاح گردد. یکی از روش‌هایی که می‌تواند در زمینه اصلاح رفتارهای چالشی این کودکان مؤثر باشد، روش توان‌بخشی دوسا می‌باشد. بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر درمان توان‌بخشی روانی دوسا بر رفتارهای چالشی کودکان مبتلا به اوتیسم شهر ارومیه انجام گردید. مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس، 30 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم 8 تا 12 ساله از مراکز روان‌شناختی و توان‌بخشی شهر ارومیه و با توجه به ملاک‌های ورود و خروج، انتخاب شده و با تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله (درمان توان‌بخشی روانی دوسا) و کنترل جای گرفتند. ابزار اندازه گیری پژوهش حاضر، مقیاس تجدیدنظر شده رفتارهای چالش برانگیز بودفیش و همکاران بود. گروه مداخله تحت تکنیک‌های درمان توان‌بخشی روانی دوسا در طی 12 جلسه 55 دقیقه‌ای قرار گرفتند. گروه کنترل طی این مدت آموزشی را دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری SPSS نسخه 18 در سطح معنی‌داری 05/0 انجام گردید. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که درمان توان‌بخشی روانی دوسا بر رفتارهای چالشی و تمامی ابعاد آن (رفتار کلیشه‌ای، رفتار خودآزاری، رفتار وسواسی، رفتار آیینی، رفتار یکنواختی و رفتار محدود) درکودکان مبتلا به اوتیسم در گروه مداخله هم در پس‌آزمون و هم در پیگیری دارای تاثیرات معنی‌دار ازنظر آماری بود (05/0>P). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اثربخشی درمان توان‌بخشی روانی دوسا بر رفتارهای چالشی کودکان مبتلا به اوتیسم است. بنابراین این روش می‌تواند برای کاهش مشکلات رفتاری و ارتباطی کودکان طیف اوتیسم استفاده شود.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پرستاری و ماماییfa_IR
dc.relation.ispartofNursing and Midwifery Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.7.607
dc.subjectرفتارهای چالشیfa_IR
dc.subjectکودکان طیف اوتیسمfa_IR
dc.subjectدرمان توان‌بخشی روانی دوساfa_IR
dc.subjectروانپزشکی- روان شناسیfa_IR
dc.titleتأثیر درمان توان‌بخشی روانی دوسا بر رفتارهای چالشی کودکان مبتلا به اوتیسم شهر ارومیهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue7
dc.citation.spage607
dc.citation.epage619


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد