نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمردم, محمد علیfa_IR
dc.contributor.authorسجادی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorیعقوب زاده, آمنهfa_IR
dc.contributor.authorحسین زادگان, فریباfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T20:31:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T20:31:20Z
dc.date.available1403-12-20T20:31:20Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T20:31:20Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citationمردم, محمد علی, سجادی, محبوبه, یعقوب زاده, آمنه, حسین زادگان, فریبا. (1403). تأثیر آموزش خودمدیریتی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله پرستاری و مامایی, 22(7), 553-563. doi: 10.61186/unmf.22.7.553fa_IR
dc.identifier.issn2717-0306
dc.identifier.issn2008-742X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.7.553
dc.identifier.urihttp://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5227-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1120205
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: از عوارض بیماری دیابت نوع دو می‌توان به عوارض دهانی- دندانی اشاره نمود که منجر به کاهش کیفیت زندگی بیماران نیز می‌گردد. خودمدیریتی بیماری می‌تواند مشارکت فعال بیمار در امر مراقبت از خود و مسئولیت‌پذیری در کنترل عوارض، حفظ استقلال و بهبود کارایی وی را به دنبال داشته باشد. لذا این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش خودمدیریتی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه کار آزمایی بالینی، پس از کسب رضایت آگاهانه، 70 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو در بیمارستان طرفه تهران، به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با روش بلوکی تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل، هرکدام 35 نفر تخصیص داده شدند. پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان ابتدا برای همه بیماران تکمیل شد. در گروه مداخله علاوه بر اقدامات معمول، پروتکل آموزشی خودمدیریتی در 12 جلسه برگزار شد و گروه کنترل فقط اقدامات روتین را دریافت کردند. در انتها مجدداً پرسشنامه‌ها توسط نمونه‌ها تکمیل شدند و سپس داده‌ها در محیط نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 23 با آزمون‌های کای اسکوئر، آزمون تی مستقل و زوجی تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان بعد از مداخله، در گروه کنترل به میزان 2/0±32/1-کاهش یافت، گرچه این تغییر معنی‌دار نبود (05/0 p≥). بااین‌حال، این کاهش در گروه مداخله به میزان 6/0±05/7- بود که ازنظر آماری معنی‌دار بود (05/0 p≤). این یافته‌ها نشان می‌دهد، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان بعد از مداخله آموزشی به میزان 5/12 درصد ارتقاء یافت. بحث و نتیجه‌گیری: از نتایج این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که آموزش خودمدیریتی می‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شود. لذا با توجه به تأثیر مثبت آموزش خودمدیریتی دیابت بر سلامت دهان و دندان، پیشنهاد می‌شود در جهت ارتقای کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان بیماران مبتلا به دیابت این روش استفاده گردد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پرستاری و ماماییfa_IR
dc.relation.ispartofNursing and Midwifery Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.61186/unmf.22.7.553
dc.subjectسلامت دهان و دندانfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectآموزش خود مدیریتیfa_IR
dc.subjectدیابت نوع دوfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش خودمدیریتی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه کارآزمایی بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue7
dc.citation.spage553
dc.citation.epage563


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد