• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین الگوی عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت ورزش مدارس ایران

    (ندگان)پدیدآور
    کرمی, لقمانویسی, کورشابراهیمی, زینتسیف پناهی شعبانی, جبار
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتقای کیفیت ورزش دانش آموزی در ایران بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بود که با رهیافت سیستماتیک انجام شد. مشارکت کنندگان در تحقیق 16 نفر شامل شامل مجموعه ای از خبرگان دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش دانشآموزی، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش دانشآموزی، معلمان تربیت بدنی، برنامه ریزان ورزشی، سیاستگذاران و مشاوران دانش آموزی بودند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل محتوای مصاحبه ها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه باز بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافته ها نشان داد نبود فضای لازم، ضعف در شاخصهای کالبدی، اهمیت ورزش دانش آموزی معرف عوامل علی بودند. عوامل زمینه ای شامل نبود در اولویت های اولیه تربیت بدنی در آموزش و پرورش، زیرساختها، ایمنی و امنیت موجود فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس، وجود قوانین و بخشنامه ها بود. عوامل مداخله گر شامل موانع درونی، موانع بیرونی، موانع ساختاری بود. راهبردهای شناسایی شده شامل بالا بردن بهره وری فضاهای مدارس، طرح مدارس پویا، تغییر نگرش مدیران، افزایش اعتبار در بخشهای مختلف، فراهم کردن بسترهای درآمدزایی بود و در نهایت پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر شامل بهبود شاخص سلامتی در جامعه، توسعه فضاها و امکانات ورزشی مدارس، توسعه چهارگانه سطوح ورزش تربیتی بود. بر اساس نتایج میتوان بیان کرد ارتقای کیفیت ورزش دانش مدارس فرایندی پویا است و برای تحقق آن و حصول پیامدهای آن، هنگام تدوین استراتژی های مناسب برای ارتقای کیفیت ورزش مداری باید راهبردهای شناسایی شده نیز در نظر گرفته شود.
    کلید واژگان
    ورزش دانش‌آموزی
    ارتقای کیفیت
    نظریه برخاسته از داده‌ها

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    جهاد دانشگاهی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.
    استادیار گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
    گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسالمی، سنندج، ایران.
    دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران

    شاپا
    1735.5354
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/spmi.2024.412426.2506
    https://www.sportrc.ir/article_207194.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1115233

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب