نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزمانی, نسترنfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T19:32:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T19:32:24Z
dc.date.available1403-12-20T19:32:24Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T19:32:24Z
dc.date.issued2024-06-01en_US
dc.date.issued1403-03-12fa_IR
dc.identifier.citation(2024). scientific magazine yafte, 26(2), 86-96. doi: 10.32592/Yafteh.2024.26.2.86en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2024.26.2.86
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-3716-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1115019
dc.description.abstractمقدمه: ممانتین (MEM) آنتاگونیست گیرنده‌ی NMDA و یکی از داروهای مورد تایید در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر است. اسید‌فولیک و یا ویتامین B9 نیز ویتامینی محلول در آب است که در برخی مطالعات پیشین اثرات آن بر بهبود اختلالات شناختی نشان داده شده است. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تاثیر ممانتین و تجویز توام آن با اسید‌فولیک بر یادگیری و حافظه‌ی فضایی در موش‌های صحرایی نر بالغ انجام شده است. مواد و روش ­ها: در این مطالعه تجربی موش‌های صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 6 گروه 7 تایی تقسیم شدند: کنترل، حلال (سالین)، ممانتینmg/kg; ip)  10 ,5 ,3 (MEM و mg/kg 10MEM - mg/kg15 FA. تیمار اسید‌فولیک به مدت 7 روز با شروع دو روز پیش از آموزش و تیمار ممانتین به مدت 5 روز و 30 دقیقه قبل از آموزش انجام شد. موش‌های صحرایی به مدت 5 روز با دستگاه ماز Y شکل آموزش دیدند. بیست و پنج روز بعد از آموزش آزمون فراخوانی حافظه برای ارزیابی حافظه‌ی بلند مدت انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (نسخه‌ی 16) انجام شد. یافته ­ها: در نتایج این مطالعه مقایسه بین گروه‌های  mg/kg5 MEM (05/0˂p) و mg/kg10 MEM (001/0˂p) با گروه کنترل کاهش معنی‌دار یادگیری و حافظه فضایی را نشان می‌دهد. در صورتیکه در گروه mg/kg10MEM - mg/kg15 FA در مقایسه با گروه mg/kg10 MEM افزایش معنی‌دار یادگیری و حافظه‌ی فضایی نشان داده شد (05/0˂p). همچنین در این مطالعه نتایج آزمون فراخوانی حافظه روز سی‌ام در مقایسه با روز پنجم آموزش در گروه‌های mg/kg10 MEM و 10MEM - mg/kg15 FA کاهش معنی‌دار یادگیری و حافظه فضایی را نشان داد (05/0˂p). بحث و نتیجه ­گیری: یافته‌های این مطالعه کاهش یادگیری و حافظه‌ی فضایی را در آزمون ماز Y شکل در موش‌های صحرایی تحت تیمار با ممانتین به صورت وابسته به مقدار نشان می‌دهند. علاوه‌ بر این در تجویز توام ممانتین و اسید‌فولیک بهبود اختلال یادگیری و حافظه‌ی فضایی ناشی از ممانتین در موش‌های صحرایی نر بالغ مشاهده گردید.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2024.26.2.86
dc.subjectاسید‌فولیکfa_IR
dc.subjectممانتینfa_IR
dc.subjectیادگیری فضاییfa_IR
dc.subjectگیرنده‌ی NMDAfa_IR
dc.subjectاستیل کولینfa_IR
dc.subjectفارماکولوژیfa_IR
dc.titleتاثیر تجویز توام ممانتین و اسید‌فولیک بر یادگیری و حافظه‌ی فضایی در موش‌های صحرایی نر بالغfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue2
dc.citation.spage86
dc.citation.epage96


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد