| dc.contributor.author | زمانی, نسترن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T19:32:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T19:32:24Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T19:32:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T19:32:24Z | |
| dc.date.issued | 2024-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-03-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2024). scientific magazine yafte, 26(2), 86-96. doi: 10.32592/Yafteh.2024.26.2.86 | en_US |
| dc.identifier.issn | 1563-0773 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2024.26.2.86 | |
| dc.identifier.uri | http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3716-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1115019 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: ممانتین (MEM) آنتاگونیست گیرندهی NMDA و یکی از داروهای مورد تایید در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر است. اسیدفولیک و یا ویتامین B9 نیز ویتامینی محلول در آب است که در برخی مطالعات پیشین اثرات آن بر بهبود اختلالات شناختی نشان داده شده است. مطالعهی حاضر با هدف بررسی تاثیر ممانتین و تجویز توام آن با اسیدفولیک بر یادگیری و حافظهی فضایی در موشهای صحرایی نر بالغ انجام شده است.
مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی موشهای صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 6 گروه 7 تایی تقسیم شدند: کنترل، حلال (سالین)، ممانتینmg/kg; ip) 10 ,5 ,3 (MEM و mg/kg 10MEM - mg/kg15 FA. تیمار اسیدفولیک به مدت 7 روز با شروع دو روز پیش از آموزش و تیمار ممانتین به مدت 5 روز و 30 دقیقه قبل از آموزش انجام شد. موشهای صحرایی به مدت 5 روز با دستگاه ماز Y شکل آموزش دیدند. بیست و پنج روز بعد از آموزش آزمون فراخوانی حافظه برای ارزیابی حافظهی بلند مدت انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخهی 16) انجام شد.
یافته ها: در نتایج این مطالعه مقایسه بین گروههای mg/kg5 MEM (05/0˂p) و mg/kg10 MEM (001/0˂p) با گروه کنترل کاهش معنیدار یادگیری و حافظه فضایی را نشان میدهد. در صورتیکه در گروه mg/kg10MEM - mg/kg15 FA در مقایسه با گروه mg/kg10 MEM افزایش معنیدار یادگیری و حافظهی فضایی نشان داده شد (05/0˂p). همچنین در این مطالعه نتایج آزمون فراخوانی حافظه روز سیام در مقایسه با روز پنجم آموزش در گروههای mg/kg10 MEM و 10MEM - mg/kg15 FA کاهش معنیدار یادگیری و حافظه فضایی را نشان داد (05/0˂p).
بحث و نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه کاهش یادگیری و حافظهی فضایی را در آزمون ماز Y شکل در موشهای صحرایی تحت تیمار با ممانتین به صورت وابسته به مقدار نشان میدهند. علاوه بر این در تجویز توام ممانتین و اسیدفولیک بهبود اختلال یادگیری و حافظهی فضایی ناشی از ممانتین در موشهای صحرایی نر بالغ مشاهده گردید. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | scientific magazine yafte | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی پژوهشی یافته | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2024.26.2.86 | |
| dc.subject | اسیدفولیک | fa_IR |
| dc.subject | ممانتین | fa_IR |
| dc.subject | یادگیری فضایی | fa_IR |
| dc.subject | گیرندهی NMDA | fa_IR |
| dc.subject | استیل کولین | fa_IR |
| dc.subject | فارماکولوژی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر تجویز توام ممانتین و اسیدفولیک بر یادگیری و حافظهی فضایی در موشهای صحرایی نر بالغ | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 86 | |
| dc.citation.epage | 96 | |