• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 26, Issue 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 26, Issue 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر تجویز توام ممانتین و اسید‌فولیک بر یادگیری و حافظه‌ی فضایی در موش‌های صحرایی نر بالغ

    (ندگان)پدیدآور
    زمانی, نسترن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: ممانتین (MEM) آنتاگونیست گیرنده‌ی NMDA و یکی از داروهای مورد تایید در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر است. اسید‌فولیک و یا ویتامین B9 نیز ویتامینی محلول در آب است که در برخی مطالعات پیشین اثرات آن بر بهبود اختلالات شناختی نشان داده شده است. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تاثیر ممانتین و تجویز توام آن با اسید‌فولیک بر یادگیری و حافظه‌ی فضایی در موش‌های صحرایی نر بالغ انجام شده است. مواد و روش ­ها: در این مطالعه تجربی موش‌های صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 6 گروه 7 تایی تقسیم شدند: کنترل، حلال (سالین)، ممانتینmg/kg; ip)  10 ,5 ,3 (MEM و mg/kg 10MEM - mg/kg15 FA. تیمار اسید‌فولیک به مدت 7 روز با شروع دو روز پیش از آموزش و تیمار ممانتین به مدت 5 روز و 30 دقیقه قبل از آموزش انجام شد. موش‌های صحرایی به مدت 5 روز با دستگاه ماز Y شکل آموزش دیدند. بیست و پنج روز بعد از آموزش آزمون فراخوانی حافظه برای ارزیابی حافظه‌ی بلند مدت انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (نسخه‌ی 16) انجام شد. یافته ­ها: در نتایج این مطالعه مقایسه بین گروه‌های  mg/kg5 MEM (05/0˂p) و mg/kg10 MEM (001/0˂p) با گروه کنترل کاهش معنی‌دار یادگیری و حافظه فضایی را نشان می‌دهد. در صورتیکه در گروه mg/kg10MEM - mg/kg15 FA در مقایسه با گروه mg/kg10 MEM افزایش معنی‌دار یادگیری و حافظه‌ی فضایی نشان داده شد (05/0˂p). همچنین در این مطالعه نتایج آزمون فراخوانی حافظه روز سی‌ام در مقایسه با روز پنجم آموزش در گروه‌های mg/kg10 MEM و 10MEM - mg/kg15 FA کاهش معنی‌دار یادگیری و حافظه فضایی را نشان داد (05/0˂p). بحث و نتیجه ­گیری: یافته‌های این مطالعه کاهش یادگیری و حافظه‌ی فضایی را در آزمون ماز Y شکل در موش‌های صحرایی تحت تیمار با ممانتین به صورت وابسته به مقدار نشان می‌دهند. علاوه‌ بر این در تجویز توام ممانتین و اسید‌فولیک بهبود اختلال یادگیری و حافظه‌ی فضایی ناشی از ممانتین در موش‌های صحرایی نر بالغ مشاهده گردید.
    کلید واژگان
    اسید‌فولیک
    ممانتین
    یادگیری فضایی
    گیرنده‌ی NMDA
    استیل کولین
    فارماکولوژی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-06-01
    1403-03-12
    سازمان پدید آورنده
    گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

    شاپا
    1563-0773
    URI
    https://dx.doi.org/10.32592/Yafteh.2024.26.2.86
    http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3716-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1115019

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب