| dc.contributor.author | مشایخی, محمد امین | fa_IR |
| dc.contributor.author | خانمحمدی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T18:16:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T18:16:15Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T18:16:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T18:16:15Z | |
| dc.date.issued | 2023-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-01-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1401-10-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مشایخی, محمد امین, خانمحمدی, محمدرضا. (1402). مطالعه عددی خاکریزهای متکی بر شمعهای پیچی و بتنی تحت بارگذاری ترافیکی راهآهن. مهندسی عمران فردوسی, 36(3), 47-62. doi: 10.22067/jfcei.2023.80622.1209 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.80622.1209 | |
| dc.identifier.uri | https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_44308.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1108057 | |
| dc.description.abstract | امروزه استفاده از المانهای سازهای مانند شمعها، به عنوان یک راهحل مؤثر در بهبود عملکرد کلی یک سیستم خاکریزی به لحاظ پایداری و کنترل نشست در نظر گرفته میشوند. در سالهای اخیر استفاده از شمعهای پیچی به دلیل عملکرد مناسب تحت بار فشاری و کششی، نصب سریع و آسان شمع و حذف مشکلات بتنریزی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله یک بررسی عددی از مقایسه عملکرد خاکریزهای متکی بر شمعهای پیچی و بتنی ساخته شده بر روی خاک نرم، ارائه میدهد. برای این منظور مدلهای المان محدود سه بعدی بهطور جداگانه از خاکریزهای متکی بر شمعهای پیچی و بتنی در حالی که طول و قطر شفت شمعهای آنها یکسان است، در نرمافزار آباکوس توسعه داده میشوند. نتایج مدلسازی های عددی با مشاهدات میدانی و اندازهگیریهای آزمایشگاهی دیگر پژوهشگران اعتبارسنحی میشوند. نتایج نشان میدهد استفاده از شمعهای پیچی در مقایسه با شمعهای بتنی، باعث کاهش قابل قبول نشست در خاکریز و خاک نرم پی خواهد شد، و حرکات جانبی خاکریز را کنترل میکند. همچنین توزیع نیروی محوری در شمع حاکی از آن است که شمع پیچی ظرفیت باربری بیشتری نسبت به شمع بتنی دارد و شمعها به صورت اصطکاکی رفتار میکنند. حضور کلاهک شمع، باعث کنترل قابل قبول نشستها در سیستم خاکریز متکی بر شمع میشود و ظرفیت باربری بیشتری در شمع بسیج خواهد شد. همچنین اضافه کردن پره به بدنه شمع در فواصل مختلف، تأثیر چشمگیری در بهبود عملکرد سیستم خاکریزهای متکی بر شمع نمیگذارد و حتی ممکن است باعث افزایش نشست و پایین آمدن مکانیزم انتقال بار شود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران فردوسی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.80622.1209 | |
| dc.subject | نشستهای کلی و تفاضلی | fa_IR |
| dc.subject | خاکریزهای متکی بر شمع | fa_IR |
| dc.subject | شمعهای پیچی | fa_IR |
| dc.subject | ظرفیت باربری | fa_IR |
| dc.subject | مدلسازی عددی | fa_IR |
| dc.title | مطالعه عددی خاکریزهای متکی بر شمعهای پیچی و بتنی تحت بارگذاری ترافیکی راهآهن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهنسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 36 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 62 | |