نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمشایخی, محمد امینfa_IR
dc.contributor.authorخانمحمدی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T18:16:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T18:16:15Z
dc.date.available1403-12-20T18:16:15Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T18:16:15Z
dc.date.issued2023-09-23en_US
dc.date.issued1402-07-01fa_IR
dc.date.submitted2023-01-15en_US
dc.date.submitted1401-10-25fa_IR
dc.identifier.citationمشایخی, محمد امین, خانمحمدی, محمدرضا. (1402). مطالعه عددی خاکریزهای متکی بر شمع‌های پیچی و بتنی تحت بارگذاری ترافیکی راه‌آهن. مهندسی عمران فردوسی, 36(3), 47-62. doi: 10.22067/jfcei.2023.80622.1209fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.80622.1209
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_44308.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1108057
dc.description.abstractامروزه استفاده از المان‌های سازه‌ای مانند شمع‌ها، به عنوان یک راه‌حل مؤثر در بهبود عملکرد کلی یک سیستم خاکریزی به لحاظ پایداری و کنترل نشست در نظر گرفته می‌شوند. در سال‌های اخیر استفاده از شمع‌های پیچی به دلیل عملکرد مناسب تحت بار فشاری و کششی، نصب سریع و آسان شمع و حذف مشکلات بتن‌ریزی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله یک بررسی عددی از مقایسه عملکرد خاکریزهای متکی بر شمع‌های پیچی و بتنی ساخته شده بر روی خاک نرم، ارائه می‌دهد. برای این منظور مدل‌های المان محدود سه بعدی به‌طور جداگانه از خاکریزهای متکی بر شمع‌های پیچی و بتنی در حالی که طول و قطر شفت شمع‌های آن‌ها یکسان است، در نرم‌افزار آباکوس توسعه داده می‌شوند. نتایج مدل‌سازی ‌های عددی با مشاهدات میدانی و اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی دیگر پژوهشگران اعتبارسنحی می‌شوند. نتایج نشان می‌دهد استفاده از شمع‌های پیچی در مقایسه با شمع‌های بتنی، باعث کاهش قابل قبول نشست در خاکریز و خاک نرم پی خواهد شد، و حرکات جانبی خاکریز را کنترل می‌کند. همچنین توزیع نیروی محوری در شمع حاکی از آن است که شمع پیچی ظرفیت باربری بیشتری نسبت به شمع بتنی دارد و شمع‌ها به صورت اصطکاکی رفتار می‌کنند. حضور کلاهک شمع، باعث کنترل قابل قبول نشست‌ها در سیستم خاکریز متکی بر شمع می‌شود و ظرفیت باربری بیشتری در شمع بسیج خواهد شد. همچنین اضافه کردن پره به بدنه شمع در فواصل مختلف، تأثیر چشمگیری در بهبود عملکرد سیستم خاکریزهای متکی بر شمع نمی‌گذارد و حتی ممکن است باعث افزایش نشست و پایین آمدن مکانیزم انتقال بار شود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.80622.1209
dc.subjectنشست‌های کلی و تفاضلیfa_IR
dc.subjectخاکریزهای متکی بر شمعfa_IR
dc.subjectشمع‌های پیچیfa_IR
dc.subjectظرفیت باربریfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی عددیfa_IR
dc.titleمطالعه عددی خاکریزهای متکی بر شمع‌های پیچی و بتنی تحت بارگذاری ترافیکی راه‌آهنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهنسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهانfa_IR
dc.citation.volume36
dc.citation.issue3
dc.citation.spage47
dc.citation.epage62


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد