مطالعه عددی خاکریزهای متکی بر شمعهای پیچی و بتنی تحت بارگذاری ترافیکی راهآهن
(ندگان)پدیدآور
مشایخی, محمد امینخانمحمدی, محمدرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه استفاده از المانهای سازهای مانند شمعها، به عنوان یک راهحل مؤثر در بهبود عملکرد کلی یک سیستم خاکریزی به لحاظ پایداری و کنترل نشست در نظر گرفته میشوند. در سالهای اخیر استفاده از شمعهای پیچی به دلیل عملکرد مناسب تحت بار فشاری و کششی، نصب سریع و آسان شمع و حذف مشکلات بتنریزی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله یک بررسی عددی از مقایسه عملکرد خاکریزهای متکی بر شمعهای پیچی و بتنی ساخته شده بر روی خاک نرم، ارائه میدهد. برای این منظور مدلهای المان محدود سه بعدی بهطور جداگانه از خاکریزهای متکی بر شمعهای پیچی و بتنی در حالی که طول و قطر شفت شمعهای آنها یکسان است، در نرمافزار آباکوس توسعه داده میشوند. نتایج مدلسازی های عددی با مشاهدات میدانی و اندازهگیریهای آزمایشگاهی دیگر پژوهشگران اعتبارسنحی میشوند. نتایج نشان میدهد استفاده از شمعهای پیچی در مقایسه با شمعهای بتنی، باعث کاهش قابل قبول نشست در خاکریز و خاک نرم پی خواهد شد، و حرکات جانبی خاکریز را کنترل میکند. همچنین توزیع نیروی محوری در شمع حاکی از آن است که شمع پیچی ظرفیت باربری بیشتری نسبت به شمع بتنی دارد و شمعها به صورت اصطکاکی رفتار میکنند. حضور کلاهک شمع، باعث کنترل قابل قبول نشستها در سیستم خاکریز متکی بر شمع میشود و ظرفیت باربری بیشتری در شمع بسیج خواهد شد. همچنین اضافه کردن پره به بدنه شمع در فواصل مختلف، تأثیر چشمگیری در بهبود عملکرد سیستم خاکریزهای متکی بر شمع نمیگذارد و حتی ممکن است باعث افزایش نشست و پایین آمدن مکانیزم انتقال بار شود.
کلید واژگان
نشستهای کلی و تفاضلیخاکریزهای متکی بر شمع
شمعهای پیچی
ظرفیت باربری
مدلسازی عددی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-09-231402-07-01
سازمان پدید آورنده
دانشکده مهنسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهاندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان



