نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصدیق باور, محمدfa_IR
dc.contributor.authorنادران, علیfa_IR
dc.contributor.authorصفارزاده, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T18:16:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T18:16:13Z
dc.date.available1403-12-20T18:16:13Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T18:16:13Z
dc.date.issued2023-09-23en_US
dc.date.issued1402-07-01fa_IR
dc.date.submitted2023-02-04en_US
dc.date.submitted1401-11-15fa_IR
dc.identifier.citationصدیق باور, محمد, نادران, علی, صفارزاده, محمود. (1402). ارزیابی اثر فضایی سهم انواع کاربری های زمین در وقوع تصادفات (مطالعه موردی: شهر شیراز). مهندسی عمران فردوسی, 36(3), 1-16. doi: 10.22067/jfcei.2023.80945.1214fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.80945.1214
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_43846.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1108054
dc.description.abstractنوع کاربری زمین در هر ناحیه نرافیکی مهمترین عامل تعیین کننده تعداد وسایل نقلیه، ویژگی‌های هندسی و ترافیکی در آن ناحیه می‌باشد. کاهش تراکم و اختلاط انواع وسایل نقلیه و در محیط‌های شهری به منظور کاهش تصادفات یکی از مهمترین دغدغه‌های مهندسین حمل و نقل می‌باشد. در این مطالعه به منظور بررسی تاثیر سهم انواع کاربری ها در هریک از نواحی ترافیکی شهر شیراز بر احتمال وقوع تصادف، از روش دو مرحله‌ای شامل شناسایی انواع کاربری‌های تاثیرگذار در بروز تصادف و همچنین اثرات فضایی بین متغیرهای مستقل و داده‌های تصادف در فضا استفاده گردیده است همچنین از روش‌های هسته چگالی کرنل به منظور یافتن پهنای باند مناسب جستجوی مشاهدات، رگرسیون وزن دار جغرافیایی و رگرسیون پواسن وزن دار جغرافیایی به منظور بررسی اثرات فضایی تاثیر سهم انواع کاربری‌ها بر وقوع تصادف استفاده شده است. ننایج مطالعه نشان داده‌ است که از بین مدل‌های مذکور مدل محلی GWPR براساس معیارهای صحت سنجی عملکرد بهتری نسبت به مدل جهانی پواسن و مدل محلی GWR دارد همچنین وجود کاربری مسکونی، تجاری، بایر و متروکه و اختلاط مسکونی و غیر مسکونی بیشترین تاثیر را در بروز تصادف دارند. بررسی اثرات فضایی انواع کاربری اراضی در هریک از نواحی ترافیکی در این مطالعه می‌تواند به منظور انجام اقدامات ایمنی بسیار حائز اهمیت باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.80945.1214
dc.subjectکاربری اراضیfa_IR
dc.subjectرگرسیون پواسن وزن دار جغرافیاییfa_IR
dc.subjectرگرسیون وزن دار جغرافیاییfa_IR
dc.subjectتصادفfa_IR
dc.subjectهسته چگالی کرنلfa_IR
dc.titleارزیابی اثر فضایی سهم انواع کاربری های زمین در وقوع تصادفات (مطالعه موردی: شهر شیراز)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز.fa_IR
dc.contributor.departmentبرنامه ریزی و مهندسی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.fa_IR
dc.contributor.departmentبرنامه ریزی و مهندسی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.fa_IR
dc.citation.volume36
dc.citation.issue3
dc.citation.spage1
dc.citation.epage16
nlai.contributor.orcid0000-0001-7182-9906
nlai.contributor.orcid0000-0001-5842-0188


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد