• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 36, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران فردوسی
    • دوره 36, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی اثر فضایی سهم انواع کاربری های زمین در وقوع تصادفات (مطالعه موردی: شهر شیراز)

    (ندگان)پدیدآور
    صدیق باور, محمدنادران, علیصفارزاده, محمود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نوع کاربری زمین در هر ناحیه نرافیکی مهمترین عامل تعیین کننده تعداد وسایل نقلیه، ویژگی‌های هندسی و ترافیکی در آن ناحیه می‌باشد. کاهش تراکم و اختلاط انواع وسایل نقلیه و در محیط‌های شهری به منظور کاهش تصادفات یکی از مهمترین دغدغه‌های مهندسین حمل و نقل می‌باشد. در این مطالعه به منظور بررسی تاثیر سهم انواع کاربری ها در هریک از نواحی ترافیکی شهر شیراز بر احتمال وقوع تصادف، از روش دو مرحله‌ای شامل شناسایی انواع کاربری‌های تاثیرگذار در بروز تصادف و همچنین اثرات فضایی بین متغیرهای مستقل و داده‌های تصادف در فضا استفاده گردیده است همچنین از روش‌های هسته چگالی کرنل به منظور یافتن پهنای باند مناسب جستجوی مشاهدات، رگرسیون وزن دار جغرافیایی و رگرسیون پواسن وزن دار جغرافیایی به منظور بررسی اثرات فضایی تاثیر سهم انواع کاربری‌ها بر وقوع تصادف استفاده شده است. ننایج مطالعه نشان داده‌ است که از بین مدل‌های مذکور مدل محلی GWPR براساس معیارهای صحت سنجی عملکرد بهتری نسبت به مدل جهانی پواسن و مدل محلی GWR دارد همچنین وجود کاربری مسکونی، تجاری، بایر و متروکه و اختلاط مسکونی و غیر مسکونی بیشترین تاثیر را در بروز تصادف دارند. بررسی اثرات فضایی انواع کاربری اراضی در هریک از نواحی ترافیکی در این مطالعه می‌تواند به منظور انجام اقدامات ایمنی بسیار حائز اهمیت باشد.
    کلید واژگان
    کاربری اراضی
    رگرسیون پواسن وزن دار جغرافیایی
    رگرسیون وزن دار جغرافیایی
    تصادف
    هسته چگالی کرنل

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2023-09-23
    1402-07-01
    سازمان پدید آورنده
    باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز.
    برنامه ریزی و مهندسی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
    برنامه ریزی و مهندسی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

    URI
    https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.80945.1214
    https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_43846.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1108054

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب