ارائه مدل تاثیر آموزش مجازی بر تفکر انتقادی و یادگیری تیمی دانشجویان دستیاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دوران شیوع بیماری کووید-19
(ندگان)پدیدآور
خلیلی دهکردی, کوروشاسماعیل نیا شیروانی, کامبیزباقرپور, معصومه
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: با توجه به شیوع بیماری کووید-19، آموزش مجازی رایج گردید که نقش مهمی در سطح تحصیلی دانشجویان داشت. لذا هدف پژوهش ارائه مدل تاثیر آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا بر یادگیری تیمی و تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
روش کار: روش مطالعه آمیخته بود که در بخش کیفی، جامعه آماری شامل اساتید خبره به تعداد 18 نفر بود که 10 نفر از آنها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و 1665 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش کمی قرار داشتند که 312 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته آموزش مجازی و تفکر انتقادی ریتکس (2003) و یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، ضرایب مسیر، بار عاملی 0.708 در برابر 0.644 به ترتیب بین آموزش مجازی و متغیرهای یادگیری تیمی و تفکر انتقادی برقرار است، همچنین به دلیل اینکه مقدار t (22.094) بین آموزش مجازی و یادگیری تیمی در مقایسه با میزان 17.757 بین آموزش مجازی و تفکر انتقادی در خارج بازه (58/2 و 58/2-) قرار دارد، لذا تاثیر آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا بر یادگیری تیمی و تفکر انتقادی معنی دار شده است.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجهگیری کرد که در راستای ارتقای سطح تفکر انتقادی و یادگیری میتوان از آموزش مجازی در کنار آموزش حقیقی استفاده کرد.
کلید واژگان
آموزش مجازیپاندمی کرونا
یادگیری تیمی
تفکر انتقادی
روانشناسی بالینی
تاریخ نشر
2023-09-011402-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه ازاد اسلامی، گرگان، ایراناستادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051



