| dc.contributor.author | رضائی, موسی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضایی, مجتبی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-20T09:14:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-10T09:14:54Z | |
| dc.date.available | 1403-04-20T09:14:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-10T09:14:54Z | |
| dc.date.issued | 2024-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-10-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-07-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رضائی, موسی, رضایی, مجتبی. (1402). بررسی ارتعاشات غیرخطی کوپل پره الاستیک روتور بالگرد و تحلیل فرکانس های فلاتر. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 55(12), 5-5. doi: 10.22060/mej.2024.22724.7664 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.22724.7664 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_5387.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1099389 | |
| dc.description.abstract | ناپایداری آیروالاستیکی در پره ها از مهمترین عوامل و منابع ناپایداری در روتور بالگردها محسوب می شوند که از جمله این ناپایداری ها، فلاتر می باشد. در این مقاله به منظور بررسی فلاتر پره و ارتباط آن با پارامترهای سازه ای روتور، معادلات دیفرانسیل جزئی غیرخطی کوپل حاکم بر پره الاستیک دوار روتور بالگرد با فرض تیر اویلر- برنولی تحت اثر نیروهای آیرودینامیکی در حالت هاور با استفاده از اصل همیلتون استخراج شده و با اعمال روش گالرکین به معادلات دیفرانسیل غیرخطی معمولی تبدیل می شوند و سپس معادلات بدست آمده برای مقادیر اغتشاشی کوچک حول شرایط حالت دائم خطی می گردند. اثر کوپل ژیروسکوپی بررسی گردیده و با فرض پاسخ هارمونیک، فرکانس های طبیعی پره در سه محور حرکتی محاسبه شده و ارتباط فرکانس طبیعی و فرکانس فلاتر پره با پارامترهای سازه ای و آیرودینامیکی نشان داده می شود. با استفاده از شبیه سازی عددی، نتایج برای دو نوع پره نرم و سفت با مشخصات معین برحسب پارامترهای مختلف از جمله زاویه پیچش پره، زاویه پیشمخروطی و سرعت چرخش روتور برای شکل مود اول ترسیم و اثر هر کدام از پارامترهای مذکور بر روی فرکانس فلاتر و نیز ناحیه پایداری پره مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نشان داده می شود با افزایش صلبیت پره، فرکانس فلاتر افزایش یافته و سیستم پایدار خواهد بود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2324 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.22724.7664 | |
| dc.subject | پره انعطاف پذیر | fa_IR |
| dc.subject | فلاتر | fa_IR |
| dc.subject | کوپل ژیروسکوپی | fa_IR |
| dc.subject | ناپایداری آیروالاستیکی | fa_IR |
| dc.subject | ارتعاشات غیر خطی | fa_IR |
| dc.subject | مواد و سازه های هوا فضا | fa_IR |
| dc.title | بررسی ارتعاشات غیرخطی کوپل پره الاستیک روتور بالگرد و تحلیل فرکانس های فلاتر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 55 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 5 | |
| dc.citation.epage | 5 | |