بررسی ارتعاشات غیرخطی کوپل پره الاستیک روتور بالگرد و تحلیل فرکانس های فلاتر
(ندگان)پدیدآور
رضائی, موسیرضایی, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ناپایداری آیروالاستیکی در پره ها از مهمترین عوامل و منابع ناپایداری در روتور بالگردها محسوب می شوند که از جمله این ناپایداری ها، فلاتر می باشد. در این مقاله به منظور بررسی فلاتر پره و ارتباط آن با پارامترهای سازه ای روتور، معادلات دیفرانسیل جزئی غیرخطی کوپل حاکم بر پره الاستیک دوار روتور بالگرد با فرض تیر اویلر- برنولی تحت اثر نیروهای آیرودینامیکی در حالت هاور با استفاده از اصل همیلتون استخراج شده و با اعمال روش گالرکین به معادلات دیفرانسیل غیرخطی معمولی تبدیل می شوند و سپس معادلات بدست آمده برای مقادیر اغتشاشی کوچک حول شرایط حالت دائم خطی می گردند. اثر کوپل ژیروسکوپی بررسی گردیده و با فرض پاسخ هارمونیک، فرکانس های طبیعی پره در سه محور حرکتی محاسبه شده و ارتباط فرکانس طبیعی و فرکانس فلاتر پره با پارامترهای سازه ای و آیرودینامیکی نشان داده می شود. با استفاده از شبیه سازی عددی، نتایج برای دو نوع پره نرم و سفت با مشخصات معین برحسب پارامترهای مختلف از جمله زاویه پیچش پره، زاویه پیشمخروطی و سرعت چرخش روتور برای شکل مود اول ترسیم و اثر هر کدام از پارامترهای مذکور بر روی فرکانس فلاتر و نیز ناحیه پایداری پره مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نشان داده می شود با افزایش صلبیت پره، فرکانس فلاتر افزایش یافته و سیستم پایدار خواهد بود.
کلید واژگان
پره انعطاف پذیرفلاتر
کوپل ژیروسکوپی
ناپایداری آیروالاستیکی
ارتعاشات غیر خطی
مواد و سازه های هوا فضا
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشگاه تبریزدانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه تبریز
شاپا
2008-60322476-3446




