نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرادی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorسهرابی, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorراشکی قلعه نو, حسینfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-20T03:17:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-10T03:18:02Z
dc.date.available1403-04-20T03:17:38Zfa_IR
dc.date.available2024-07-10T03:18:02Z
dc.date.issued2023-10-01en_US
dc.date.issued1402-07-09fa_IR
dc.identifier.citationمرادی, وحید, سهرابی, سمیه, راشکی قلعه نو, حسین, حقانی, شیما. (1402). تأثیر آموزش مبتنی بر برچسب‌زنی هیجان‌ها بر اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم با عملکرد بالا: مطالعه نیمه‌آزمایشی. نشریه پرستاری ایران, 36(144), 398-411. doi: 10.32598/ijn.36.144.3331fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.144.3331
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3717-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1096710
dc.description.abstractزمینه و هدف شواهد پژوهشی حاکی از آن است که ناتوانی در تنظیم و درک هیجان‌ها سبب مشکلات رفتاری مختلفی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم می‌شود. هدف از این تحقیق، تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر برچسب‌زنی هیجانی بر اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش بررسی پژوهش حاضر یک طرح نیمه‌آزمایشی با روش تک آزمودنی (از نوع ABA) بود. پنج پسر دارای اوتیسم با عملکرد بالا به‌صورت هدفمند و در طی 1 هفته نمونه‌گیری (فروردین ماه سال 1401) وارد مطالعه شدند. برای هر کودک، نرم‌افزار «بیان چهره‌اش را بکشیم (Let’s Face It)» باهدف شناخت هیجانات پایه (6 گانه) در ۳ جلسه و سپس برچسب‌زنی هیجان (EL) در ۸ جلسه (در طی ۴ هفته  وهر هفته 2 جلسه) به‌صورت جداگانه آموزش داده شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های داده‌های جمعیت‌شناختی و اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و با آمار توصیفی و آزمون فریدمن تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها طبق نتایج کسب‌شده توسط آزمون فریدمن دو طرفه، بین مرحله اول و سوم (0/037) و سوم و چهارم (0/019) اندازه‌گیری اختلال رفتاری، تفاوت معنی‌داری وجود داشت. همچنین طبق یافته‌ها آموزش EL در کاهش اختلال رفتاری نمونه‌های موردپژوهش تأثیر معنی‌داری داشته است (0/030).  نتیجه‌گیری یافته‌ها نشان‌دهنده بهبود اختلال رفتاری کودکان بود. براین‌اساس، احتمال تأثیر مستقیم EL بر اختلال رفتاری در کودکان دارای اوتیسم وجود دارد. fa_IR
dc.format.extent5141
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.144.3331
dc.subjectاختلال رفتاریfa_IR
dc.subjectاوتیسمfa_IR
dc.subjectبرچسب‌زنی هیجانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مبتنی بر برچسب‌زنی هیجان‌ها بر اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم با عملکرد بالا: مطالعه نیمه‌آزمایشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی خاش، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume36
dc.citation.issue144
dc.citation.spage398
dc.citation.epage411


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد