• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 36, شماره 144
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 36, شماره 144
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مبتنی بر برچسب‌زنی هیجان‌ها بر اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم با عملکرد بالا: مطالعه نیمه‌آزمایشی

    (ندگان)پدیدآور
    مرادی, وحیدسهرابی, سمیهراشکی قلعه نو, حسینحقانی, شیما
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    5.020 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف شواهد پژوهشی حاکی از آن است که ناتوانی در تنظیم و درک هیجان‌ها سبب مشکلات رفتاری مختلفی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم می‌شود. هدف از این تحقیق، تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر برچسب‌زنی هیجانی بر اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش بررسی پژوهش حاضر یک طرح نیمه‌آزمایشی با روش تک آزمودنی (از نوع ABA) بود. پنج پسر دارای اوتیسم با عملکرد بالا به‌صورت هدفمند و در طی 1 هفته نمونه‌گیری (فروردین ماه سال 1401) وارد مطالعه شدند. برای هر کودک، نرم‌افزار «بیان چهره‌اش را بکشیم (Let’s Face It)» باهدف شناخت هیجانات پایه (6 گانه) در ۳ جلسه و سپس برچسب‌زنی هیجان (EL) در ۸ جلسه (در طی ۴ هفته  وهر هفته 2 جلسه) به‌صورت جداگانه آموزش داده شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های داده‌های جمعیت‌شناختی و اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و با آمار توصیفی و آزمون فریدمن تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها طبق نتایج کسب‌شده توسط آزمون فریدمن دو طرفه، بین مرحله اول و سوم (0/037) و سوم و چهارم (0/019) اندازه‌گیری اختلال رفتاری، تفاوت معنی‌داری وجود داشت. همچنین طبق یافته‌ها آموزش EL در کاهش اختلال رفتاری نمونه‌های موردپژوهش تأثیر معنی‌داری داشته است (0/030).  نتیجه‌گیری یافته‌ها نشان‌دهنده بهبود اختلال رفتاری کودکان بود. براین‌اساس، احتمال تأثیر مستقیم EL بر اختلال رفتاری در کودکان دارای اوتیسم وجود دارد. 
    کلید واژگان
    اختلال رفتاری
    اوتیسم
    برچسب‌زنی هیجان
    پرستاری

    شماره نشریه
    144
    تاریخ نشر
    2023-10-01
    1402-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
    گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
    گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی خاش، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
    گروه آمار و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.32598/ijn.36.144.3331
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3717-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1096710

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب