نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقزلسفلو, علیfa_IR
dc.contributor.authorآراسته, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorزمانی مقدم, افسانهfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T23:03:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T23:03:27Z
dc.date.available1403-04-19T23:03:09Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T23:03:27Z
dc.date.issued2024-03-01en_US
dc.date.issued1402-12-11fa_IR
dc.identifier.citationقزلسفلو, علی, آراسته, حمیدرضا, زمانی مقدم, افسانه. (1402). طراحی الگوی شایستگی‌های استادان حق‌التدریس برای توسعه همکاری آن‌ها با دانشگاه‌ها. مجله علوم پزشکی رازی, 31, 1-10. doi: 10.47176/rjms.31.14fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.14
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8364-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094957
dc.description.abstractزمینه و هدف: اگرچه استادان حق التدریس نقش مهمی را در آموزش عالی ایفا می­کنند، اما  تعداد و نقش آن­ها بر اساس نوع دانشگاه­ها و رشته دانشگاهی متفاوت است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای شایستگی استادان حق­التدریس برای توسعه همکاری آنها با دانشگاه‌ها بود. روش کار: این پژوهش، کیفی و به روش دلفی انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه­ای، اسناد بالادستی، اسناد کلیدی آموزش عالی و مبانی نظری و در بخش میدانی، خبرگان دانشگاهی، مطلعان کلیدی و مسئولین آموزش عالی بودند. انتخاب افراد به روش نمونه­گیری هدفمند با ملاک حداقل 10 سال تجربه تدریس، پژوهش و مدیریت در دوره­های مختلف تحصیلی انجام گردید. نمونه­گیری با مشارکت 20 نفر از خبرگان و مطلعان کلیدی صورت گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی، مبانی نظری و پیشینه پژوهش در بخش کتابخانه­ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت کنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده­ها بر اساس تکنیک دلفی انجام شد. یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد، مدل شایستگی ها برای توسعه همکاری استادان حق­التدریس شامل 27 مولفه و 3 بعد (شایستگی­های سازمانی، شایستگی­های فردی و شایستگی­های حرفه­ای) می­باشد. مشارکت­­کنندگان بیشتر به ابعاد شایستگی­های سازمانی و شایستگی­های حرفه­ای اشاره کردند اما در اسناد بالادستی به ابعاد شایستگی­های فردی بیشتر پرداخته شده بود. البته مولفه­های خودکارآمدی، خدمت به جامعه و تعهد شغلی هم در اسناد بالادستی و هم از نظر مشارکت­کنندگان مورد تاکید بود. نتیجه ­گیری: به طور کلی می­توان اذعان داشت که به مدیران و مسئولین نظام آموزش عالی توصیه می­شود، فاکتورهای موثر بر شکل گیری خودکارآمدی استادان حق­التدریس را بر مبنای تجارب موفقیت آمیز، نشان دادن عملکرد مثبت دیگران و شناسایی اهداف و الگوهای ماموریت­گرا را از طریق دوره­های توانمندسازی بالا ببرند.fa_IR
dc.format.extent550
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.14
dc.subjectاستادان حق‌التدریسfa_IR
dc.subjectشایستگی‌هاfa_IR
dc.subjectمدلfa_IR
dc.subjectتوسعه همکاریfa_IR
dc.subjectآموزش پزشکیfa_IR
dc.titleطراحی الگوی شایستگی‌های استادان حق‌التدریس برای توسعه همکاری آن‌ها با دانشگاه‌هاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.spage1
dc.citation.epage10
nlai.contributor.orcid0009-0008-2338-3346


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد