| dc.contributor.author | قزلسفلو, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | آراسته, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | زمانی مقدم, افسانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T23:03:09Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T23:03:27Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T23:03:09Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T23:03:27Z | |
| dc.date.issued | 2024-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قزلسفلو, علی, آراسته, حمیدرضا, زمانی مقدم, افسانه. (1402). طراحی الگوی شایستگیهای استادان حقالتدریس برای توسعه همکاری آنها با دانشگاهها. مجله علوم پزشکی رازی, 31, 1-10. doi: 10.47176/rjms.31.14 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.14 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8364-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094957 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اگرچه استادان حق التدریس نقش مهمی را در آموزش عالی ایفا میکنند، اما تعداد و نقش آنها بر اساس نوع دانشگاهها و رشته دانشگاهی متفاوت است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای شایستگی استادان حقالتدریس برای توسعه همکاری آنها با دانشگاهها بود.
روش کار: این پژوهش، کیفی و به روش دلفی انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانهای، اسناد بالادستی، اسناد کلیدی آموزش عالی و مبانی نظری و در بخش میدانی، خبرگان دانشگاهی، مطلعان کلیدی و مسئولین آموزش عالی بودند. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک حداقل 10 سال تجربه تدریس، پژوهش و مدیریت در دورههای مختلف تحصیلی انجام گردید. نمونهگیری با مشارکت 20 نفر از خبرگان و مطلعان کلیدی صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی، مبانی نظری و پیشینه پژوهش در بخش کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت کنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس تکنیک دلفی انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد، مدل شایستگی ها برای توسعه همکاری استادان حقالتدریس شامل 27 مولفه و 3 بعد (شایستگیهای سازمانی، شایستگیهای فردی و شایستگیهای حرفهای) میباشد. مشارکتکنندگان بیشتر به ابعاد شایستگیهای سازمانی و شایستگیهای حرفهای اشاره کردند اما در اسناد بالادستی به ابعاد شایستگیهای فردی بیشتر پرداخته شده بود. البته مولفههای خودکارآمدی، خدمت به جامعه و تعهد شغلی هم در اسناد بالادستی و هم از نظر مشارکتکنندگان مورد تاکید بود.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان اذعان داشت که به مدیران و مسئولین نظام آموزش عالی توصیه میشود، فاکتورهای موثر بر شکل گیری خودکارآمدی استادان حقالتدریس را بر مبنای تجارب موفقیت آمیز، نشان دادن عملکرد مثبت دیگران و شناسایی اهداف و الگوهای ماموریتگرا را از طریق دورههای توانمندسازی بالا ببرند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 550 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.14 | |
| dc.subject | استادان حقالتدریس | fa_IR |
| dc.subject | شایستگیها | fa_IR |
| dc.subject | مدل | fa_IR |
| dc.subject | توسعه همکاری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش پزشکی | fa_IR |
| dc.title | طراحی الگوی شایستگیهای استادان حقالتدریس برای توسعه همکاری آنها با دانشگاهها | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 10 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0008-2338-3346 | |