• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 31, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 31, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی الگوی شایستگی‌های استادان حق‌التدریس برای توسعه همکاری آن‌ها با دانشگاه‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    قزلسفلو, علیآراسته, حمیدرضازمانی مقدم, افسانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    550.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اگرچه استادان حق التدریس نقش مهمی را در آموزش عالی ایفا می­کنند، اما  تعداد و نقش آن­ها بر اساس نوع دانشگاه­ها و رشته دانشگاهی متفاوت است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای شایستگی استادان حق­التدریس برای توسعه همکاری آنها با دانشگاه‌ها بود. روش کار: این پژوهش، کیفی و به روش دلفی انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه­ای، اسناد بالادستی، اسناد کلیدی آموزش عالی و مبانی نظری و در بخش میدانی، خبرگان دانشگاهی، مطلعان کلیدی و مسئولین آموزش عالی بودند. انتخاب افراد به روش نمونه­گیری هدفمند با ملاک حداقل 10 سال تجربه تدریس، پژوهش و مدیریت در دوره­های مختلف تحصیلی انجام گردید. نمونه­گیری با مشارکت 20 نفر از خبرگان و مطلعان کلیدی صورت گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی، مبانی نظری و پیشینه پژوهش در بخش کتابخانه­ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت کنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده­ها بر اساس تکنیک دلفی انجام شد. یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد، مدل شایستگی ها برای توسعه همکاری استادان حق­التدریس شامل 27 مولفه و 3 بعد (شایستگی­های سازمانی، شایستگی­های فردی و شایستگی­های حرفه­ای) می­باشد. مشارکت­­کنندگان بیشتر به ابعاد شایستگی­های سازمانی و شایستگی­های حرفه­ای اشاره کردند اما در اسناد بالادستی به ابعاد شایستگی­های فردی بیشتر پرداخته شده بود. البته مولفه­های خودکارآمدی، خدمت به جامعه و تعهد شغلی هم در اسناد بالادستی و هم از نظر مشارکت­کنندگان مورد تاکید بود. نتیجه ­گیری: به طور کلی می­توان اذعان داشت که به مدیران و مسئولین نظام آموزش عالی توصیه می­شود، فاکتورهای موثر بر شکل گیری خودکارآمدی استادان حق­التدریس را بر مبنای تجارب موفقیت آمیز، نشان دادن عملکرد مثبت دیگران و شناسایی اهداف و الگوهای ماموریت­گرا را از طریق دوره­های توانمندسازی بالا ببرند.
    کلید واژگان
    استادان حق‌التدریس
    شایستگی‌ها
    مدل
    توسعه همکاری
    آموزش پزشکی

    تاریخ نشر
    2024-03-01
    1402-12-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    https://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.14
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8364-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094957

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب