نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپاشاپور بدر, مهرانگیزfa_IR
dc.contributor.authorغفاری بگتاش, مظفرfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T23:02:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T23:03:09Z
dc.date.available1403-04-19T23:02:57Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T23:03:09Z
dc.date.issued2024-03-01en_US
dc.date.issued1402-12-11fa_IR
dc.identifier.citationپاشاپور بدر, مهرانگیز, غفاری بگتاش, مظفر. (1402). تبیین مدل فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس سرسختی تحصیلی، مسئولیت پذیری تحصیلی و تاب آوری اخلاقی. مجله علوم پزشکی رازی, 31, 1-13. doi: doi.org/10.47176/rjms.31.6fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/doi.org/10.47176/rjms.31.6
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8082-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094956
dc.description.abstractزمینه و هدف: دانشجویان به دلیل انجام تکالیف درسی برای موفقیت تحصیلی به نوعی شاغل محسوب می‌شوند. دانشجویان پزشکی بیش از سایر دانشجویان به دلیل مرگ و میر بیماران، ویزیت بیش از حد بیماران، مسئولیت تصمیم‌گیری، انجام شیفت‌های شب و ... مستعد فرسودگی هستند. لذا، این پژوهش با هدف، تبیین مدل فرسودگی تحصیلی براساس سرسختی، تاب‌آوری و مسئولیت پذیری تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی صورت گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی (با استفاده از مدل یابی روابط ساختاری) است. جامعه آماری این مطالعه را تمامی دانشجویان رشته پزشکی عمومی و دستیاری، دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای رشته های علوم پایه، توانبخشی، پیراپزشکی و روانشناسی که در سال تحصیلی 1401- 1400 در دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده اند که از بین آنها 216 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. معیار خروج از مطالعه، عدم تمایل، دانشجویان  دوره کاردانی و کارشناسی کمتر از ترم 6 بوده است. در این مطالعه دانشجویان به پرسشنامه های جمعیت شناختی، فرسودگی، سرسختی، تاب آوری ومسئولیت پذیری تحصیلی پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون، سوبل، بوت استراپ و مدل یابی معادلات ساختاری SEM از طریق نرم افزار SPSS و Amos (نسخه 23) استفاده شده است. یافته‌ها: در اجرای مدل­یابی معادله ساختاری کوواریانس محور و بوت استراپ با مد نظر قرار دادن حد بالای نسبت حجم نمونه به تعداد متغیرهای مطالعه و رابطه نرمالیتی چند متغیره ؛ با توجه به حجم بالای نمونه ، نرمال بودن داده­ها در خروجی آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و معنی داری ضرایب همبستگی و شاخص مجذور کای مدل فرضی در سطح آماری 05/0>P؛ متغیر مسئولیت پذیری تحصیلی به عنوان یک متغیر تعدیل کننده، میانجی رابطه ی بین سرسختی و فرسودگی تحصیلی و تاب­آوری و فرسودگی تحصیلی قلمداد می‌شود. نتیجه‌گیری: در تبیین مدل پیشنهادی می‌توان گفت، تاب آوری به افراد قدرت مقابله ی سالم در برابر مشکلات  زندگی و سرسختی به انعطاف پذیری همراه با تعهد و درک دانشجویان در برابر افت تحصیلی اشاره دارد. از طرفی، بستر اصلی مسئولیت پذیری، طرز فکر و باورهای افراد نسبت به خود، دیگران و رخدادهای محیط اطراف است. پس، افراد با پذیرش مسئولیت ضمن برخورداری از یک آمادگی لازم در لحظه برای حرکت به سوی اهداف خود و احساس ارزشمندی و تعهد به برآورده کردن نیازهای خود و دیگران، ضمن تقویت احساس مسئولیت، سرسختی و تاب آوری خود از بروز فرسودگی پیشگیری می‌کنند. fa_IR
dc.format.extent766
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/doi.org/10.47176/rjms.31.6
dc.subjectفرسودگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectتاب آوری تحصیلیfa_IR
dc.subjectسرسختی تحصیلیfa_IR
dc.subjectمسئولیت پذیری تحصیلیfa_IR
dc.subjectدانشجویان علوم پزشکیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتبیین مدل فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس سرسختی تحصیلی، مسئولیت پذیری تحصیلی و تاب آوری اخلاقیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، آذربایجان شرقی مرکز بناب؛ کارشناس کتب مرجع و مسئول سالن طبقه ششم کتابخانه مرکزی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری روانشناسی، استادیار، دانشگاه پیام نور، بناب، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.spage1
dc.citation.epage13
nlai.contributor.orcid0009-0001-7452-4718


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد