تبیین مدل فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس سرسختی تحصیلی، مسئولیت پذیری تحصیلی و تاب آوری اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
پاشاپور بدر, مهرانگیزغفاری بگتاش, مظفرنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: دانشجویان به دلیل انجام تکالیف درسی برای موفقیت تحصیلی به نوعی شاغل محسوب میشوند. دانشجویان پزشکی بیش از سایر دانشجویان به دلیل مرگ و میر بیماران، ویزیت بیش از حد بیماران، مسئولیت تصمیمگیری، انجام شیفتهای شب و ... مستعد فرسودگی هستند. لذا، این پژوهش با هدف، تبیین مدل فرسودگی تحصیلی براساس سرسختی، تابآوری و مسئولیت پذیری تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی صورت گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی (با استفاده از مدل یابی روابط ساختاری) است. جامعه آماری این مطالعه را تمامی دانشجویان رشته پزشکی عمومی و دستیاری، دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای رشته های علوم پایه، توانبخشی، پیراپزشکی و روانشناسی که در سال تحصیلی 1401- 1400 در دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده اند که از بین آنها 216 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. معیار خروج از مطالعه، عدم تمایل، دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی کمتر از ترم 6 بوده است. در این مطالعه دانشجویان به پرسشنامه های جمعیت شناختی، فرسودگی، سرسختی، تاب آوری ومسئولیت پذیری تحصیلی پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون، سوبل، بوت استراپ و مدل یابی معادلات ساختاری SEM از طریق نرم افزار SPSS و Amos (نسخه 23) استفاده شده است.
یافتهها: در اجرای مدلیابی معادله ساختاری کوواریانس محور و بوت استراپ با مد نظر قرار دادن حد بالای نسبت حجم نمونه به تعداد متغیرهای مطالعه و رابطه نرمالیتی چند متغیره ؛ با توجه به حجم بالای نمونه ، نرمال بودن دادهها در خروجی آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و معنی داری ضرایب همبستگی و شاخص مجذور کای مدل فرضی در سطح آماری 05/0>P؛ متغیر مسئولیت پذیری تحصیلی به عنوان یک متغیر تعدیل کننده، میانجی رابطه ی بین سرسختی و فرسودگی تحصیلی و تابآوری و فرسودگی تحصیلی قلمداد میشود.
نتیجهگیری: در تبیین مدل پیشنهادی میتوان گفت، تاب آوری به افراد قدرت مقابله ی سالم در برابر مشکلات زندگی و سرسختی به انعطاف پذیری همراه با تعهد و درک دانشجویان در برابر افت تحصیلی اشاره دارد. از طرفی، بستر اصلی مسئولیت پذیری، طرز فکر و باورهای افراد نسبت به خود، دیگران و رخدادهای محیط اطراف است. پس، افراد با پذیرش مسئولیت ضمن برخورداری از یک آمادگی لازم در لحظه برای حرکت به سوی اهداف خود و احساس ارزشمندی و تعهد به برآورده کردن نیازهای خود و دیگران، ضمن تقویت احساس مسئولیت، سرسختی و تاب آوری خود از بروز فرسودگی پیشگیری میکنند.
کلید واژگان
فرسودگی تحصیلیتاب آوری تحصیلی
سرسختی تحصیلی
مسئولیت پذیری تحصیلی
دانشجویان علوم پزشکی
روانشناسی بالینی
تاریخ نشر
2024-03-011402-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، آذربایجان شرقی مرکز بناب؛ کارشناس کتب مرجع و مسئول سالن طبقه ششم کتابخانه مرکزی، تهران، ایراندکتری روانشناسی، استادیار، دانشگاه پیام نور، بناب، ایران
شاپا
2228-70432228-7051
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیش بینی شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی
حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجیگری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...
-
ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلی
نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...
-
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی
پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) ...




