| dc.contributor.author | حسین زاده, هدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقی, جمال | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T23:02:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T23:02:37Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T23:02:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T23:02:37Z | |
| dc.date.issued | 2024-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسین زاده, هدی, صادقی, جمال. (1402). رابطه عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانشآموزان متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی, 31, 1-11. doi: 10.47176/rjms.31.2 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.2 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8070-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094953 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سالهاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامههای ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسش نامههای استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روانشناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روانشناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی میشوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد.
زمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سالهاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامههای ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسش نامههای استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روانشناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روانشناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی میشوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 604 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.2 | |
| dc.subject | استرس تحصیلی ادراک شده | fa_IR |
| dc.subject | عصب روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | احساس بهزیستی | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموزان متوسطه | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | رابطه عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانشآموزان متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی، آمل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 11 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0009-4279-5044 | |