نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسین زاده, هدیfa_IR
dc.contributor.authorصادقی, جمالfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T23:02:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T23:02:37Z
dc.date.available1403-04-19T23:02:28Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T23:02:37Z
dc.date.issued2024-03-01en_US
dc.date.issued1402-12-11fa_IR
dc.identifier.citationحسین زاده, هدی, صادقی, جمال. (1402). رابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش‌آموزان متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی, 31, 1-11. doi: 10.47176/rjms.31.2fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.2
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8070-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094953
dc.description.abstractزمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سال‌هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامه‌های ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش نامه‌های استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافته‌ها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روان‌شناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.   نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی می‌شوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد. زمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سال‌هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامه‌های ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش نامه‌های استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافته‌ها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روان‌شناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.   نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی می‌شوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد.fa_IR
dc.format.extent604
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.2
dc.subjectاسترس تحصیلی ادراک شدهfa_IR
dc.subjectعصب روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectاحساس بهزیستیfa_IR
dc.subjectدانش آموزان متوسطهfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleرابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش‌آموزان متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی، آمل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.spage1
dc.citation.epage11
nlai.contributor.orcid0009-0009-4279-5044


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد