رابطه عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانشآموزان متوسطه
(ندگان)پدیدآور
حسین زاده, هدیصادقی, جمالنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سالهاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامههای ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسش نامههای استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روانشناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روانشناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی میشوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد.
زمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سالهاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامههای ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسش نامههای استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روانشناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روانشناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روانشناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی میشوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد.
کلید واژگان
استرس تحصیلی ادراک شدهعصب روانشناختی
احساس بهزیستی
دانش آموزان متوسطه
روانشناسی بالینی
تاریخ نشر
2024-03-011402-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی، آمل، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




