• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 31, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 31, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش‌آموزان متوسطه

    (ندگان)پدیدآور
    حسین زاده, هدیصادقی, جمال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    604.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سال‌هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامه‌های ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش نامه‌های استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافته‌ها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روان‌شناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.   نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی می‌شوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد. زمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سال‌هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامه‌های ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش نامه‌های استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافته‌ها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روان‌شناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.   نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی می‌شوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد.
    کلید واژگان
    استرس تحصیلی ادراک شده
    عصب روان‌شناختی
    احساس بهزیستی
    دانش آموزان متوسطه
    روانشناسی بالینی

    تاریخ نشر
    2024-03-01
    1402-12-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی، آمل، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    https://dx.doi.org/10.47176/rjms.31.2
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8070-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094953

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب