| dc.contributor.author | توحیدی منش, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرخی, نورعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدزاده, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریفی درآمدی, پرویز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T23:00:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T23:00:18Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T23:00:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T23:00:18Z | |
| dc.date.issued | 2023-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | توحیدی منش, زهرا, فرخی, نورعلی, اسدزاده, حسن, شریفی درآمدی, پرویز. (1402). تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی و ارزیابی اثربخشی آن بر شاخصهای زبانی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا. مجله علوم پزشکی رازی, 30, 1-17. doi: 10.47176/rjms.30.205 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.47176/rjms.30.205 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6755-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094944 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: درخودماندگی یا اوتیسم، نوعی اختلال رشدی است که با نقص در ارتباطات و تعاملات اجتماعی مشخص میشود. هدف از انجام این پژوهش تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی و ارزیابی اثربخشی آن بر شاخصهای زبانی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا است.
روش کار: این پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. 24 دانشآموز پسر دچار اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا از بین دانشآموزان استثنایی مدرسه ابتدایی پسرانه ضیافت در محدوده شهریار که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و از ابتدای مهر تا آخر اردبیهشت ماه طی 60 جلسه در معرض آموزش تحلیل رفتارکاربردی قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه درجه بندی اوتیسم گیلیام (1995) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند. در تحلیل توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در تحلیل استنباطی از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکووا) استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که الف) برنامه طراحی شده براساس تحلیل رفتار کاربردی از اعتبار مطلوبی برخوردار است به طوری که برای تعیین حداقل ارزش نسبی روایی محتوای برنامه با توجه به تعداد ناظران (10 نفر) و براساس محاسبه جدول لاوشه بالاتر از 80/0 انتخاب شد و شاخص روایی محتوا بالاتر از 7/0 به دست آمد؛ ب) همچنین بعد از مداخله بین گروه آزمایش و کنترل در شاخصهای زبانی در سطح معناداری 001/0 تفاوت معناداری مشاهده شد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مداخله تحلیل رفتار کاربردی بر کاهش علائم اوتیسم و بهبود شاخصهای زبانی مؤثر است. نتایج این مطالعه بیانگرآن است که با توجه به افزایش شیوع اوتیسم در دهه گذشته، توجه بیشتر، کاربرد مداخلات رفتاری و برنامههای پیشگیرانه ضروری است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 675 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.47176/rjms.30.205 | |
| dc.subject | تحلیل رفتار کاربردی | fa_IR |
| dc.subject | شاخصهای زبانی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان طیف اوتیسم | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی و ارزیابی اثربخشی آن بر شاخصهای زبانی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 17 | |