نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتوحیدی منش, زهراfa_IR
dc.contributor.authorفرخی, نورعلیfa_IR
dc.contributor.authorاسدزاده, حسنfa_IR
dc.contributor.authorشریفی درآمدی, پرویزfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T23:00:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T23:00:18Z
dc.date.available1403-04-19T23:00:12Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T23:00:18Z
dc.date.issued2023-10-01en_US
dc.date.issued1402-07-09fa_IR
dc.identifier.citationتوحیدی منش, زهرا, فرخی, نورعلی, اسدزاده, حسن, شریفی درآمدی, پرویز. (1402). تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی و ارزیابی اثربخشی آن بر شاخص‌های زبانی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا. مجله علوم پزشکی رازی, 30, 1-17. doi: 10.47176/rjms.30.205fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.30.205
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-6755-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094944
dc.description.abstractزمینه و هدف: درخودماندگی یا اوتیسم، نوعی اختلال رشدی است که با نقص در ارتباطات و تعاملات اجتماعی مشخص می‌شود. هدف از انجام این پژوهش تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی و ارزیابی اثربخشی آن بر شاخص­های زبانی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا است. روش کار: این پژوهش به صورت نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. 24 دانش­آموز پسر دچار اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا از بین دانش­آموزان استثنایی مدرسه ابتدایی پسرانه ضیافت در محدوده شهریار که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و از ابتدای مهر تا آخر اردبیهشت ماه طی 60 جلسه در معرض آموزش تحلیل رفتارکاربردی قرار گرفتند. برای جمع ­آوری داده­ها از پرسشنامه درجه بندی اوتیسم گیلیام (1995) استفاده شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند. در تحلیل توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در تحلیل استنباطی از آزمون­ آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکووا) استفاده شد. یافته ­ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که الف) برنامه طراحی شده براساس تحلیل رفتار کاربردی از اعتبار مطلوبی برخوردار است به طوری که برای تعیین حداقل ارزش نسبی روایی محتوای برنامه با توجه به تعداد ناظران (10 نفر) و براساس محاسبه جدول لاوشه بالاتر از 80/0 انتخاب شد و شاخص روایی محتوا بالاتر از 7/0 به دست آمد؛ ب) همچنین بعد از مداخله بین گروه آزمایش و کنترل در شاخص­های زبانی در سطح معناداری 001/0 تفاوت معناداری مشاهده شد. نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که مداخله تحلیل رفتار کاربردی بر کاهش علائم اوتیسم و بهبود شاخص­های زبانی مؤثر است. نتایج این مطالعه بیانگرآن است که با توجه به افزایش شیوع اوتیسم در دهه گذشته، توجه بیشتر، کاربرد مداخلات رفتاری و برنامه­های پیشگیرانه ضروری است.fa_IR
dc.format.extent675
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.30.205
dc.subjectتحلیل رفتار کاربردیfa_IR
dc.subjectشاخص‌های زبانیfa_IR
dc.subjectکودکان طیف اوتیسمfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی و ارزیابی اثربخشی آن بر شاخص‌های زبانی کودکان اوتیسم با عملکرد بالاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.spage1
dc.citation.epage17


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد