نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزائی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorبقولی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorجاویدی, حجت‌الهfa_IR
dc.contributor.authorبرزگر, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T22:59:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T23:00:10Z
dc.date.available1403-04-19T22:59:48Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T23:00:10Z
dc.date.issued2023-10-01en_US
dc.date.issued1402-07-09fa_IR
dc.identifier.citationمیرزائی, لیلا, بقولی, حسین, جاویدی, حجت‌اله, برزگر, مجید. (1402). مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری ودرمان ذهن‌آگاهی برنشخوارفکری منفی وخودکارآمدی اجتماعی درافراد مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی. مجله علوم پزشکی رازی, 30, 1-12. doi: 10.47176/rjms.30.204fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.30.204
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7545-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094943
dc.description.abstractزمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر درمان شناختی رفتاری و درمان ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام پذیرفت. روش کار:روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مراجعه کنندگانی بود که در سال 1398 با علایم اختلال اضطراب اجتماعی به کلینیک­های روانشناختی شهر شیراز مراجعه کرده بودند. 45 نفر از افراد جامعه فوق بعد از سنجش با مقیاس اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) و مصاحبه بالینی براساس DSM-5 و نمره خط برش انتخاب شدند. از بین این 45 نفر، 3 گروه 15نفری بر حسب تصادف انتخاب، سپس 2 گروه مداخله و گروه کنترل نیز به تصادف نامگذاری گردید. برای اجرای مداخلات از پروتکل شناختی-رفتاری (هافمن و اوتو، 2008) و پروتکل پذیرش و ذهن‌آگاهی (فلمینگ و کوکووسکی، 2007) استفاده شد. داده­ها از طریق مقیاس نشخوار فکری (نولن هوکسما و مارو، 1991)و مقیاس خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) جمع آوری گردید. پردازش داده‌های پژوهش بااستفاده ازآمار توصیفی واستنباطی (تحلیل کوواریانس)انجام شد. یافته‌ها:نتایج نشان داد گروه­های مداخله درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی نسبت به گروه کنترل باعث کاهش معنادار نشخوار فکری منفی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی شده‌اند؛ ولی تفاوت معناداری بین گروه‌های مداخله دیده نشد. نتیجه‌گیری: مقایسه دو رویکرد ذهن‌آگاهی و شناختی-رفتاری حاکی از عدم تفاوت معناداری در کاهش معنادار نشخوار فکری منفی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی در مبتلایان به اضطراب اجتماعی بود؛ لذا پیشنهاد می‌گردد از این دو روش تلفیقی برای بهبود نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی استفاده شود.  fa_IR
dc.format.extent623
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.30.204
dc.subjectدرمان شناختی رفتاریfa_IR
dc.subjectدرمان ذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectنشخوارفکری منفیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدی اجتماعیfa_IR
dc.subjectاختلال اضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری ودرمان ذهن‌آگاهی برنشخوارفکری منفی وخودکارآمدی اجتماعی درافراد مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.spage1
dc.citation.epage12


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد