• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری ودرمان ذهن‌آگاهی برنشخوارفکری منفی وخودکارآمدی اجتماعی درافراد مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    میرزائی, لیلابقولی, حسینجاویدی, حجت‌الهبرزگر, مجید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    623.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر درمان شناختی رفتاری و درمان ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام پذیرفت. روش کار:روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مراجعه کنندگانی بود که در سال 1398 با علایم اختلال اضطراب اجتماعی به کلینیک­های روانشناختی شهر شیراز مراجعه کرده بودند. 45 نفر از افراد جامعه فوق بعد از سنجش با مقیاس اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) و مصاحبه بالینی براساس DSM-5 و نمره خط برش انتخاب شدند. از بین این 45 نفر، 3 گروه 15نفری بر حسب تصادف انتخاب، سپس 2 گروه مداخله و گروه کنترل نیز به تصادف نامگذاری گردید. برای اجرای مداخلات از پروتکل شناختی-رفتاری (هافمن و اوتو، 2008) و پروتکل پذیرش و ذهن‌آگاهی (فلمینگ و کوکووسکی، 2007) استفاده شد. داده­ها از طریق مقیاس نشخوار فکری (نولن هوکسما و مارو، 1991)و مقیاس خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) جمع آوری گردید. پردازش داده‌های پژوهش بااستفاده ازآمار توصیفی واستنباطی (تحلیل کوواریانس)انجام شد. یافته‌ها:نتایج نشان داد گروه­های مداخله درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی نسبت به گروه کنترل باعث کاهش معنادار نشخوار فکری منفی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی شده‌اند؛ ولی تفاوت معناداری بین گروه‌های مداخله دیده نشد. نتیجه‌گیری: مقایسه دو رویکرد ذهن‌آگاهی و شناختی-رفتاری حاکی از عدم تفاوت معناداری در کاهش معنادار نشخوار فکری منفی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی در مبتلایان به اضطراب اجتماعی بود؛ لذا پیشنهاد می‌گردد از این دو روش تلفیقی برای بهبود نشخوار فکری منفی و خودکارآمدی اجتماعی استفاده شود.  
    کلید واژگان
    درمان شناختی رفتاری
    درمان ذهن‌آگاهی
    نشخوارفکری منفی
    خودکارآمدی اجتماعی
    اختلال اضطراب اجتماعی
    روانشناسی بالینی

    تاریخ نشر
    2023-10-01
    1402-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    https://dx.doi.org/10.47176/rjms.30.204
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7545-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094943

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب