نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعسلی نباتی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorباباخانی, نرگسfa_IR
dc.contributor.authorدرتاج, فریبرزfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T22:58:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T22:58:17Z
dc.date.available1403-04-19T22:58:15Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T22:58:17Z
dc.date.issued2023-08-01en_US
dc.date.issued1402-05-10fa_IR
dc.identifier.citationعسلی نباتی, محبوبه, باباخانی, نرگس, درتاج, فریبرز. (1402). تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبک‌های تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 275-284.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7322-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094936
dc.description.abstractزمینه و هدف: اشتیاق از مهم­ترین مؤلفه هایی است که به­عنوان سرمایه­ی روانی دانش­آموزان تعریف می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبک­های تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجیگری اهداف پیشرفت بود. روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی حاضر که به روش مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد از  بین  دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه رشته­های نظری شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 (با توجه به حجم بالای جامعه) تعداد 385 نفر و با روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه­های اشتیاق تحصیلی پینریچ (1991)، پرسشنامه ادراک از سبک­های تربیتی والدین گرولنیک، دسی و رایان (1997)، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و موریاما (2008) و پرسشنامه محقق ساخته پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده بین افراد نمونه  توزیع و جمع­آوری شد. نهایتا از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری جهت تجزیه و تحلیل آماری داده­ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ادراک از سبک­های تربیتی والدین، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و اهداف پیشرفت به صورت مستقیم قادر به تبیین اشتیاق تحصیلی بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق می­توان عنوان کرد که اشتیاق تحصیلی از اثر توامان و هم­افزای متغیرهای خانوادگی- محیطی (ادراک از سبک‌های تربیتی والدین و پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و شناختی (اهداف پیشرفت) برخوردار است.fa_IR
dc.format.extent650
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاشتیاق تحصیلیfa_IR
dc.subjectسبک های تربیتیfa_IR
dc.subjectپایگاه اقتصادی اجتماعیfa_IR
dc.subjectاهداف پیشرفتfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبک‌های تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue5
dc.citation.spage275
dc.citation.epage284


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد