| dc.contributor.author | عسلی نباتی, محبوبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | باباخانی, نرگس | fa_IR |
| dc.contributor.author | درتاج, فریبرز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-04-19T22:58:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2024-07-09T22:58:17Z | |
| dc.date.available | 1403-04-19T22:58:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2024-07-09T22:58:17Z | |
| dc.date.issued | 2023-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عسلی نباتی, محبوبه, باباخانی, نرگس, درتاج, فریبرز. (1402). تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 275-284. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7322-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094936 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اشتیاق از مهمترین مؤلفه هایی است که بهعنوان سرمایهی روانی دانشآموزان تعریف می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجیگری اهداف پیشرفت بود.
روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی حاضر که به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد از بین دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه رشتههای نظری شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 (با توجه به حجم بالای جامعه) تعداد 385 نفر و با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی پینریچ (1991)، پرسشنامه ادراک از سبکهای تربیتی والدین گرولنیک، دسی و رایان (1997)، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و موریاما (2008) و پرسشنامه محقق ساخته پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده بین افراد نمونه توزیع و جمعآوری شد. نهایتا از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ادراک از سبکهای تربیتی والدین، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و اهداف پیشرفت به صورت مستقیم قادر به تبیین اشتیاق تحصیلی بودند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان عنوان کرد که اشتیاق تحصیلی از اثر توامان و همافزای متغیرهای خانوادگی- محیطی (ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و شناختی (اهداف پیشرفت) برخوردار است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 650 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اشتیاق تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | سبک های تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | پایگاه اقتصادی اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | اهداف پیشرفت | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموزان | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 275 | |
| dc.citation.epage | 284 | |