تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت
(ندگان)پدیدآور
عسلی نباتی, محبوبهباباخانی, نرگسدرتاج, فریبرزنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اشتیاق از مهمترین مؤلفه هایی است که بهعنوان سرمایهی روانی دانشآموزان تعریف می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجیگری اهداف پیشرفت بود.
روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی حاضر که به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد از بین دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه رشتههای نظری شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 (با توجه به حجم بالای جامعه) تعداد 385 نفر و با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی پینریچ (1991)، پرسشنامه ادراک از سبکهای تربیتی والدین گرولنیک، دسی و رایان (1997)، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و موریاما (2008) و پرسشنامه محقق ساخته پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده بین افراد نمونه توزیع و جمعآوری شد. نهایتا از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ادراک از سبکهای تربیتی والدین، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و اهداف پیشرفت به صورت مستقیم قادر به تبیین اشتیاق تحصیلی بودند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان عنوان کرد که اشتیاق تحصیلی از اثر توامان و همافزای متغیرهای خانوادگی- محیطی (ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و شناختی (اهداف پیشرفت) برخوردار است.
کلید واژگان
اشتیاق تحصیلیسبک های تربیتی
پایگاه اقتصادی اجتماعی
اهداف پیشرفت
دانش آموزان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2023-08-011402-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
استاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




