• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 30, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبک‌های تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت

    (ندگان)پدیدآور
    عسلی نباتی, محبوبهباباخانی, نرگسدرتاج, فریبرز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    650.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اشتیاق از مهم­ترین مؤلفه هایی است که به­عنوان سرمایه­ی روانی دانش­آموزان تعریف می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبک­های تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجیگری اهداف پیشرفت بود. روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی حاضر که به روش مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد از  بین  دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه رشته­های نظری شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 (با توجه به حجم بالای جامعه) تعداد 385 نفر و با روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه­های اشتیاق تحصیلی پینریچ (1991)، پرسشنامه ادراک از سبک­های تربیتی والدین گرولنیک، دسی و رایان (1997)، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و موریاما (2008) و پرسشنامه محقق ساخته پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده بین افراد نمونه  توزیع و جمع­آوری شد. نهایتا از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری جهت تجزیه و تحلیل آماری داده­ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ادراک از سبک­های تربیتی والدین، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و اهداف پیشرفت به صورت مستقیم قادر به تبیین اشتیاق تحصیلی بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق می­توان عنوان کرد که اشتیاق تحصیلی از اثر توامان و هم­افزای متغیرهای خانوادگی- محیطی (ادراک از سبک‌های تربیتی والدین و پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و شناختی (اهداف پیشرفت) برخوردار است.
    کلید واژگان
    اشتیاق تحصیلی
    سبک های تربیتی
    پایگاه اقتصادی اجتماعی
    اهداف پیشرفت
    دانش آموزان
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2023-08-01
    1402-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
    استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
    استاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7322-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094936

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب