نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیر شمسی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorمحمد خانی, پروانهfa_IR
dc.contributor.authorابویی, آزادهfa_IR
dc.contributor.authorپزشک, شهلاfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T22:56:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T22:56:20Z
dc.date.available1403-04-19T22:56:15Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T22:56:20Z
dc.date.issued2023-08-01en_US
dc.date.issued1402-05-10fa_IR
dc.identifier.citationمیر شمسی, زهرا, محمد خانی, پروانه, ابویی, آزاده, پزشک, شهلا. (1402). مدل‌یابی ساختاری پیش بینی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در نوجوانان دختر بر اساس تمایزیافتگی خود و حساسیت بین فردی با نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی. مجله علوم پزشکی رازی, 30(5), 221-231.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8554-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094930
dc.description.abstractزمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ساختاری پیش­بینی سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامت در نوجوانان دختر بر اساس تمایزیافتگی خود و حساسیت بین­فردی با نقش واسطه­ای حمایت اجتماعی بود. روش کار: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی با استفاده از معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر یزد که در رشته‌های نظری در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند که با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تعداد 340 نفر از این دانش­آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه­گیری در این پژوهش سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر (1987)، حمایت اجتماعی ادراک­شده زمیت و همکاران (1988)، تمایزیافتگی خود اسکورون و اسمیت (2003)، حساسیت بین‌فردی ﺑوﻳﺲ و ﭘﺎرﻛﺮ (1989) بودند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر جهت بررسی روابط علی بین متغیرها انجام شد. یافته‌ها: نتایج برازندگی مدل پیشنهادی حاکی از برازش خوب مدل با داده­ها بود. ضرایب مستقیم مدل نشان­ داد تمایزیافتگی خود و حمایت اجتماعی ادراک شده بر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت اثر مثبت معنادار دارند و حساسیت بین فردی بر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت اثر منفی معنادار دارد. همچنین با ورود متغیر حمایت اجتماعی ادراک­شده به مدل به ترتیب اثر غیرمستقیم تمایزیافتگی خود و حساسیت بین­فردی بر سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامت 0814/0 و 0335/0- شد. نتیجه‌گیری: بنابراین نوجوانان با مشکلات تمایزیافتگی و حساسیت بین‌فردی در رابطه با دیگران و حفظ روابط صمیمی مشکل دارند و بیشتر تمایل به قطع ارتباط با دیگران دارند که در نتیجه حمایت اجتماعی کمتری از دیگران دریافت می‌کنند و عدم حمایت اجتماعی باعث بروز رفتارهای ناسازگارانه و کاهش سلامت در این نوجوانان می­شود.  fa_IR
dc.format.extent1247
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتمایزیافتگی خودfa_IR
dc.subjectحساسیت بین فردیfa_IR
dc.subjectحمایت اجتماعیfa_IR
dc.subjectسبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمدل‌یابی ساختاری پیش بینی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در نوجوانان دختر بر اساس تمایزیافتگی خود و حساسیت بین فردی با نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روان‌شناسی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue5
dc.citation.spage221
dc.citation.epage231
nlai.contributor.orcid0009-0001-8196-9635


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد