نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی, یوسفfa_IR
dc.contributor.authorصبحی, افسانهfa_IR
dc.contributor.authorکیانی, قمرfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T22:52:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T22:52:47Z
dc.date.available1403-04-19T22:52:25Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T22:52:47Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی, یوسف, صبحی, افسانه, کیانی, قمر. (1401). ارائه مدل ساختاری آرزوهای تحصیلی بر اساس علاقه اجتماعی با نقش میانجی خودمتمایزسازی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زنجان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 460-469.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8451-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094917
dc.description.abstractزمینه و هدف: با توجه به اهمیت آرزوهای تحصیلی و تاثیر آن بر عملکرد افراد، به ویژه در موقعیت های تحصیلی و نقش آن در موفقیت و آینده دانش آموزان، شناسایی پیش بین­ها و عوامل موثر بر آن می­تواند گامی در جهت شناسایی و رفع مشکلات انگیزشی یادگیرندگان در محیط آموزشی باشد؛ لذا این پژوهش با هدف، ارائه مدل ساختاری آرزوهای تحصیلی بر اساس علاقه اجتماعی با نقش میانجی خودمتمایزسازی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زنجان انجام شد. روش کار: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند، تعداد 400 نفر را روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای آرزوهای تحصیلی حسنی و همکاران (1393)، علاقه اجتماعی سهامی (2011) و خودمتمایزسازی اسکورن و فریدلندر (1998) استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-V23 و Amos-V8.8 استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج نشان داد اثر مستقیم علاقه اجتماعی بر خودمتمایزسازی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان معنادار نیست (05/0<P). اثر مستقیم خودمتمایزسازی بر آرزوهای تحصیلیِ دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان معنادار نیست (05/0<P). اثر غیرمستقیم علاقه اجتماعی بر آرزوهای تحصیلیِ دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان از طریق تمایز یافتگی معنادار نیست (05/0<P). لذا توجه به متغیرهای مذکور در پیشگیری و طراحی درمان‌های مناسب‌تر به پژوهشگران و درمانگران یاری می‌رساند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان اذعان داشت که با افزایش خودمتمایزسازی، علاقه اجتماعی و آرزوهای تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر زنجان، می‌توان به افزایش موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کرد.fa_IR
dc.format.extent604
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآرزوهای تحصیلیfa_IR
dc.subjectعلاقه اجتماعیfa_IR
dc.subjectخودمتمایزسازیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleارائه مدل ساختاری آرزوهای تحصیلی بر اساس علاقه اجتماعی با نقش میانجی خودمتمایزسازی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زنجانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue11
dc.citation.spage460
dc.citation.epage469


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد