نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپیش دار, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorسماوی, سید عبدالوهابfa_IR
dc.contributor.authorجهان تیغ, هلماfa_IR
dc.date.accessioned1403-04-19T22:47:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2024-07-09T22:47:30Z
dc.date.available1403-04-19T22:47:13Zfa_IR
dc.date.available2024-07-09T22:47:30Z
dc.date.issued2022-10-01en_US
dc.date.issued1401-07-09fa_IR
dc.identifier.citationپیش دار, صدیقه, سماوی, سید عبدالوهاب, جهان تیغ, هلما. (1401). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش‌‌فعالی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(7), 238-248.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8436-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094898
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی از شایع‏ترین اختلالات روان‏پزشکی کودکان در سنین مدرسه می‏باشد که در صورت عدم شناسایی و مداخله مناسب می‏تواند منجر به پیامدهای جبران‏ناپذیری شود. لذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری و برنامه آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی انجام شد. روش کار: پژوهش نیمه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه‏های آزمایش و کنترل بود. تمامی کودکان پسر دارای تشخیص اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی مراجعه‏کننده به یکی از مراکز خدمات روان‏شناسی شهر بندر عباس در سال 1401 جمعیت آماری این پژوهش را تشکیل دادند، که از بین آن‏ها با روش نمونه‏گیری در دسترس تعداد 45 نفر انتخاب و در سه گروه مساوی 15 نفری گمارش شدند. گردآوری اطلاعات علاوه بر چک‏لیست اطلاعات دموگرافیک-فرم محقق ساخته با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر-فرم مخصوص والدین انجام شد. تحلیل داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی (میانگین و انحراف‏معیار)، آزمون پیش‏فرض‏های آمار پارامتریک و تحلیل کوواریانس با نرم‏افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مشکلات رفتاری آزمودنی های گروه های آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت. همچنین، نتایج آزمون تعقیبی بن‏فرونی نشان داد که با وجود اثربخشی دو شیوه بر مشکلات رفتاری اما بازی درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری سودمندی بیشتری داشته است. نتیجه‌گیری: به‏نظر می‏رسد بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش والدین هر دو در تحول مهارت‏های رفتاری کودکان با اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی مؤثر هستند و می‏توان از آن‏ها در مداخلات بالینی استفاده کرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال کاستی توجه/بیش‌‌فعالیfa_IR
dc.subjectبازی درمانی شناختی-رفتاریfa_IR
dc.subjectآموزش والدینfa_IR
dc.subjectمشکلات رفتاریfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش‌‌فعالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، هرمزگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue7
dc.citation.spage238
dc.citation.epage248


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد