• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش‌‌فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    پیش دار, صدیقهسماوی, سید عبدالوهابجهان تیغ, هلما
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی از شایع‏ترین اختلالات روان‏پزشکی کودکان در سنین مدرسه می‏باشد که در صورت عدم شناسایی و مداخله مناسب می‏تواند منجر به پیامدهای جبران‏ناپذیری شود. لذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری و برنامه آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی انجام شد. روش کار: پژوهش نیمه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه‏های آزمایش و کنترل بود. تمامی کودکان پسر دارای تشخیص اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی مراجعه‏کننده به یکی از مراکز خدمات روان‏شناسی شهر بندر عباس در سال 1401 جمعیت آماری این پژوهش را تشکیل دادند، که از بین آن‏ها با روش نمونه‏گیری در دسترس تعداد 45 نفر انتخاب و در سه گروه مساوی 15 نفری گمارش شدند. گردآوری اطلاعات علاوه بر چک‏لیست اطلاعات دموگرافیک-فرم محقق ساخته با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر-فرم مخصوص والدین انجام شد. تحلیل داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی (میانگین و انحراف‏معیار)، آزمون پیش‏فرض‏های آمار پارامتریک و تحلیل کوواریانس با نرم‏افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مشکلات رفتاری آزمودنی های گروه های آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت. همچنین، نتایج آزمون تعقیبی بن‏فرونی نشان داد که با وجود اثربخشی دو شیوه بر مشکلات رفتاری اما بازی درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری سودمندی بیشتری داشته است. نتیجه‌گیری: به‏نظر می‏رسد بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش والدین هر دو در تحول مهارت‏های رفتاری کودکان با اختلال کاستی توجه/بیش‏فعالی مؤثر هستند و می‏توان از آن‏ها در مداخلات بالینی استفاده کرد.
    کلید واژگان
    اختلال کاستی توجه/بیش‌‌فعالی
    بازی درمانی شناختی-رفتاری
    آموزش والدین
    مشکلات رفتاری
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2022-10-01
    1401-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، هرمزگان، ایران
    دانشیار، دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان.
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8436-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1094898

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب