تاثیر یادگیری زبان دوم (انگلیسی) بر مهارت حل مساله، هوش هیجانی و ابراز وجود دانش آموزان 7 تا 12 ساله شهرستان سیرجان
(ندگان)پدیدآور
واقعه دشتی, سید محمد رضاشکوهی قره سعدلو, محمد صالحایثاری زاده, مطهرهبختیاری اسفندقه, حامد
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: زبان پیچیده ترین و در عین حال ساده ترین وسیله ارتباطی بشر است. در زندگی انسانی هیچ رفتار ارتباطی به اندازه ارتباط کلامی وسعت و تاثیر ندارد. زبان، بخش بسیار مهم هر نوع فرهنگ انسانی را تشکیل میدهد و ابزار اجتماعی قدرتمندی است که ما از کودکی آن را فرا میگیریم. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر یادگیری زبان دوم بر مهارت حل مسئله، هوش هیجانی و ابراز وجود دانش آموزان 7 تا 12 سال انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر به صورت علی-مقایسه ای و به روش پرسشنامه ای بر روی 240 نفر از دانش آموزان 7 تا 12 سال شهرستان سیرجان انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی در دسترس انجام شد و آزمودنی ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (یادگیری زبان دوم) و کنترل (تک زبانه) تقسیم شدند.
یافتهها: پیش از شروع 6 ماه دوره آموزش زبان برای گروه آزمایش، هر دو گروه پرسشنامه را پاسخ دادند و پس از 6 ماه مداخله صورت گرفته روی گروه آزمایش، مجددا پرسشنامه توسط هر دو گروه پاسخ داده شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد؛ یادگیری زبان دوم، می تواند بر مهارت حل مسئله، هوش هیجانی و ابراز وجود دانش آموزان 7 تا 12 سال شهرستان سیرجان تاثیر معناداری داشته باشد.
کلید واژگان
یادگیری زبانهوش هیجانی
حل مسئله
ابراز وجود
دوزبانه
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2022-10-011401-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران.دکترای سلامت، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
گروه روانشناسی بالینی، واحد سیرجان، دانشگاه ازاداسلامی، سیرجان، ایران.
گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051



